Υπεύθυνα παιδιά -Υπερασπιστές των ζώων

Βασικός σκοπός του συγκεκριμένου προγράμματος είναι η ευαισθητοποίηση, η εκπαίδευση και η αλλαγή συμπεριφοράς των μαθητών/τριών σε θέματα που αφορούν τα δικαιώματα των ζώων.

1ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ

ΤΙΤΛΟΣ<<Ας ξανασυστηθούμε-Δημιουργούμε το συμβόλαιο της ομάδας μας>>

Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα

Οι μαθητές/τριες δημιουργούν ομάδες και διαμορφώνουν κανόνες στις ομάδες μέσα από τη θετική αλληλεπίδραση και την ενεργητική συμμετοχή των μελών της ομάδας.

Τα παιδιά εισήχθησαν στο θέμα μέσα από ένα παιχνίδι κίνησης και ρυθμού. Έπειτα  συγκεντρωθήκαμε  στην παρεούλα όπου είχαμε τοποθετήσει  ανάποδα στο πάτωμα ανά τετράδες κάρτες με διάφορα ζώα (αγελάδα ,κότα, πρόβατο, γουρούνι και μέλισσα) . Κάθε παιδί επέλεξε μια κάρτα και μιμήθηκε το ζώο που απεικονιζόταν σε αυτή. Έπειτα με μουσική συνοδεία κινήθηκαν ελεύθερα στο χώρο και μόλις η μουσική σταμάτησε  το κάθε παιδί βρήκε τα παιδιά που είχαν  την  ίδια κάρτα με εκείνο και έγιναν ομάδα.

20220215_101947-tile

Στη συνέχεια έδωσαν όνομα στην ομάδα τους. Οι ομάδες που προέκυψαν ήταν:

  1. Οι χιονούληδες(πρόβατο) Ολίβια, Σπυριδούλα, Νίκος
  2. Τα γρήγορα κοτόπουλα(κότα) Κίμων, Νικόλας, Γιώργος
  3. Οι γαλατάδες(αγελάδα)Αεγύρης, Μαριτίνα, Ανδριάνα
  4. Οι βρωμούληδες(γουρούνι) Εύα, Αχιλλέας, Γρηγόρης)
  5. Τα μελισσάκια(μέλισσα) Αθηναϊς, Γιάννης, Διώνη)

Το συμβόλαιο δράσης της ομάδας

Η κάθε ομάδα αποφάσισε έναν κανόνα,  τον ζωγράφισε και τον  παρουσίασε στην ολομέλεια της τάξης.

20220215_122040-tile20220215_123001-tile

Έπειτα συνέθεσαν  τα έργα τους σε ένα μεγάλο χαρτί δημιουργώντας έτσι την αφίσα με τους κανόνες της ομάδας, η οποία αναρτήθηκε σε ένα εμφανές σημείο στην τάξη και συμφώνησαν  όλοι να τηρούν τους κανόνες που έχουν θέσει.

20220215_134435-tile

  2ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ

  ΤΙΤΛΟΣ<<Άνθρωποι και ζώα-μία σχέση αλληλεξάρτησης>>

Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα

Οι μαθητές/τριες να κατανοήσουν ότι υπάρχει μια πολύ στενή και αλληλένδετη σχέση ανάμεσα στον άνθρωπο και τα ζώα.

Το εργαστήριο ξεκίνησε στην ολομέλεια με ένα παιχνίδι ενεργοποίησης της ομάδας των μαθητών για τη δημιουργία ενός ευχάριστου   κλίματος συνεργασίας και μάθησης. Ακούσαμε  το τραγούδι <<Τα γενέθλια της κοτούλας>>και , επειδή άρεσε πολύ στα παιδιά,  αποφασίσαμε να το δραματοποιήσουμε.

20220224_102912-tile

20220224_110702-tile

Έπειτα τα παιδιά κλήθηκαν να σκεφθούν κάποια ζώα που προσφέρουν τροφή στον άνθρωπο και ποια είναι αυτή. Με την τεχνική της ιδεοθύελλας δημιουργήθηκε ο αρχικός εννοιολογικός χάρτης με κεντρικό ερώτημα «Ζώα που μας προσφέρουν τροφή».

Τι προσφέρουν τα ζώα-vert

Στη συνέχεια  διαμοιράσαμε στις ομάδες εικόνες  προϊόντα των ζώων όπως προϊόντα της αγελάδας, του πρόβατου, του γουρουνιού, της κότας και της μέλισσας και η κάθε ομάδα κλήθηκε να διερευνήσει μετά από προσεκτική παρατήρηση με ποια ζώα σχετίζονται οι εικόνες.

20220217_114250-tile

Μετά την ταξινόμηση των ζώων, η κάθε ομάδα κόλλησε τα προϊόντα της στο χαρτόνι με το αντίστοιχο ζώο.

 20220217_131324-vert

Μετά  δημιουργήθηκε ο δεύτερος εννοιολογικός χάρτης: «Τι προσφέρει ο άνθρωπος στα ζώα».

20220221_133605-vert

Από τη σύγκριση των δύο χαρτών καταλήγουμε στο συμπέρασμα ότι υπάρχει μια πολύ στενή και αλληλένδετη σχέση ανάμεσα στον άνθρωπο, στα ζώα και στο περιβάλλον. Τα παιδιά συνειδητοποίησαν ότι τα ζώα προσφέρουν τροφή στους ανθρώπους, που είναι μια από τις βασικές ανάγκες του αλλά και ότι ο άνθρωπος καλύπτει βασικές ανάγκες των ζώων.

Στο τέλος του εργαστηρίου έγινε  αξιολόγηση από τα ίδια τα παιδιά.

3ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ

ΤΙΤΛΟΣ<<Ο ζωγράφος Σαγκάλ μας μιλάει για την σχέση αλληλεξάρτησης μεταξύ ανθρώπου και ζώων>>

Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα

Οι μαθητές/τιες να αντιληφθούν τη σχέση αλληλεξάρτησης μεταξύ ανθρώπου και ζώου μέσα από έργο τέχνης. Να  εφαρμόσουν   διεργασίες παρατήρησης έργων τέχνης μέσα στο πλαίσιο της διδακτικής πράξης , αξιοποιώντας το «μοντέλο» του Perkins ώστε να καλλιεργήσουν τη νοοτροπία του στοχασμού.

Αρχικά παρουσιάσαμε στην ολομέλεια τον πίνακα ζωγραφικής του Σαγκάλ «Εγώ και το χωριό».

20220221_083602-tile

Ως μεθοδολογικό εργαλείο χρησιμοποιήσαμε τη στοχαστική προσέγγιση έργων τέχνης: «μοντέλο» D.Perkins για την συστηματική παρατήρηση και ανάλυση του συγκεκριμένου έργου τέχνης, μέσα από τέσσερις διαδοχικές φάσεις: «παρατηρώ», «σκέφτομαι           δημιουργικά», «σκέφτομαι κριτικά» και «σκέφτομαι ολιστικά».

Στη α΄ φάση τα παιδιά παρατήρησαν τον πίνακα όσο περισσότερο μπορούσαν, ρωτήθηκαν τι βλέπουν  και έπειτα ακολούθησε ένας καταιγισμός ιδεών. Κάποιες από τις  απαντήσεις που δόθηκαν ήταν :

  • Τα σπίτια είναι ανάποδα
  • Είναι μια κατσίκα ή πρόβατο ή άλογο
  • Ένας κύριος κρατάει μια σημαία ή ένα καλάμι ψαρέματος
  • Μια κυρία αρμέγει μια κατσίκα
  • Βλέπω μια πράσινη μούρη
  • Βλέπω ένα χριστουγεννιάτικο δέντρο
  • Μια γυναίκα είναι ανάποδα
  • Έχει ωραία χρώματα

Στη β΄ φάση  τα παιδιά είπαν τι συναισθήματα τους προκαλεί το έργο

  • Νιώθω χαρά γιατί έχει ζωάκια
  • Νιώθω όμορφα γιατί έχει ωραία χρώματα
  • Είναι αστείος πίνακας. Με κάνει να γελάω

Στη γ΄ φάση τα παιδιά ρωτήθηκαν γιατί ζωγράφισε έτσι αυτόν τον πίνακα ο Σαγκάλ

  • Ο ζωγράφος αγαπάει τα ζωάκια
  • Δεν ήταν πολύ προσεχτικός
  • Ήταν λίγο κουρασμένος
  • Του λείπουν τα ζωάκια του

Στη δ΄ φάση, μετά την επεξεργασία του έργου τέχνης, οι μαθητές/τριες απέδωσαν το μήνυμα που θέλει να στείλει ο Σαγκάλ «Υπάρχει μία σχέση αλληλεξάρτησης  μεταξύ ανθρώπου και ζώων». Έπειτα  αποφάσισαν με ποιο τρόπο θα αποτυπώσουν το μήνυμα που θέλει να μας στείλει ο Σαγκάλ.  Ζωγράφισαν ο καθένας ατομικά και είπαν το μήνυμα που θέλει να μας πει:

<<Τα ζωάκια μας χρειάζονται αλλά τα χρειαζόμαστε κι εμείς>>

278921836_5582685385093443_340558464048524709_n 278959916_519515066250467_627280466498325978_n

278984413_4970450823023047_6645270496551302669_n 279012395_410607667151156_2846828023880717579_n 279271402_694425521607434_6944734345170585923_n 279033763_1156394918248792_8462096075870610259_n

279132964_550196409977207_4352208186479672403_n

Στο τέλος του εργαστηρίου έγινε  αξιολόγηση από τα ίδια τα παιδιά.

4ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ

ΤΙΤΛΟΣ «Σέβομαι τα ζώα-Δεν τα υπερεκμεταλλεύομαι»

Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα

Οι μαθητές/τριες να κατανοήσουν ότι ο άνθρωπος δεν σέβεται τα ζώα για αυτά που του προσφέρουν. Τα υπερεκμεταλλεύεται για να καλύψει τις διατροφικές του ανάγκες σε ζωικά προϊόντα.

Να αντιληφθούν ότι η στάση σεβασμού απέναντι στα ζώα είναι μια στάση που ενισχύει το αίσθημα ευθύνης.

Το εργαστήριο ξεκίνησε τοποθετώντας  στο πάτωμα εικόνες  που απεικονίζουν ζώα στο φυσικό τους περιβάλλον και ζώα σε βιομηχανικές μονάδες παραγωγής.

Ζώα στη φύση (1)

Ζώα στη βιομηχανία (1)

Τα παιδιά, αφού τις παρατήρησαν, κλήθηκαν να αναγνωρίσουν τις εικόνες που τα ζώα εκτρέφονται στο φυσικό τους   περιβάλλον    σε αντιδιαστολή με εκείνες που τα ζώα στερούνται την ελευθερία τους. Μετά μοιράστηκαν τις σκέψεις και τα συναισθήματα που τους προκαλούν. Μέσα από ενδεικτικές ερωτήσεις μας, κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι κάποια ζώα που απεικονίζονται στις εικόνες τα εκτρέφει ο άνθρωπος στο φυσικό τους περιβάλλον, ενώ κάποια  άλλα τα εκτρέφει σε βιομηχανικές   μονάδες παραγωγής ζώων. Όταν ρωτήθηκαν γιατί νομίζουν  ότι συμβαίνει αυτό και τι επιπτώσεις μπορεί  να έχει αυτό για τα ζώα ,τα παιδιά απάντησαν επειδή ο άνθρωπος θέλει να έχει πολλά τρόφιμα και φαγητό με αποτέλεσμα να βασανίζει και να φυλακίζει τα ζώα.

Κατόπιν  παρακολουθήσαμε ένα ολιγόλεπτο βίντεο για την εισαγωγή νέων γνώσεων σχετικά με την εκτροφή των ζώων σε βιομηχανικές μονάδες και τις συνθήκες που επικρατούν σ’ αυτές. Μετά παίξαμε ένα παιχνίδι ρόλων με τίτλο «Αν είχαν φωνή τα ζώα, τι θα μας έλεγαν;».

20220310_131432-vert

Σαν επέκταση δραματοποιήσαμε σκηνές από τη ζωή των ζώων στο φυσικό περιβάλλον και στις βιομηχανικές μονάδες παραγωγής.

20220310_115246-horz

20220310_115353-horz

Επιπλέον ζωγράφισαν ατομικά πώς νιώθει ένα ζώο που εκτρέφεται στη φύση και πώς νιώθει όταν εκτρέφεται στις βιομηχανίες.

20220311_131253-horz

20220311_131315-horz

20220311_131336-horz

20220311_131358-horz

20220311_131418-horz

20220311_131438-horz

Στο τέλος του εργαστηρίου έγινε αξιολόγηση από τα ίδια τα παιδιά.

5ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ

ΤΙΤΛΟΣ «Και τα ζώα έχουν δικαιώματα»

Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα

Οι μαθητές/τριες να γνωρίσουν το κείμενο της Οικουμενικής Διακήρυξης των Δικαιωμάτων των Ζώων

Σε αυτό το εργαστήριο θέσαμε τον εξής προβληματισμό στους μαθητές/τριες: Έχουν τα ζώα εκτροφής δικαιώματα σε μια καλύτερη ζωή και σε καλύτερες συνθήκες διαβίωσης; Τι νομίζετε; Τα περισσότερα παιδιά απάντησαν ότι τα ζώα πρέπει να έχουν καλύτερη ζωή και να ζουν ελεύθερα και χαρούμενα.

Στη συνέχεια  τους παρουσιάσαμε  οπτικοποιημένο το κείμενο της Οικουμενικής Διακήρυξης των Δικαιωμάτων των Ζώων,εστιάζοντας στα άρθρα του κειμένου σχετικά με την υπερεκμετάλλευση των ζώων εκτροφής από τον άνθρωπο.

Poster_Animals_rights-horz

Σε αυτή τη φάση του εργαστηρίου μας βοήθησε ιδιαίτερα το υπέροχο υλικό της Ανθής Ζήση. Την ευχαριστούμε πολύ.

 

ΤΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΤΩΝ ΖΩΩΝ_Σελίδα_06-tile

 

Μετά την παρουσίαση της Οικουμενικής Διακήρυξης των Δικαιωμάτων των Ζώων και του εποπτικού υλικού, τα παιδιά περιέγραψαν από ένα δικαίωμα των ζώων.

Έπειτα , σε ζευγάρια, κλήθηκαν  να απεικονίσουν  με μια ζωγραφιά κάποιο δικαίωμα.

1-tile

5-tile

9-tile

13-tile

Μετά τα παρουσίασαν στην ολομέλεια της τάξης και αποφασίσαμε όλοι να δημιουργήσουμε με τα έργα μας  ένα  ηλεκτρονικό βιβλίο βιβλίο (photobook)για τα δικαιώματα των ζώων εκτροφής. Μπορείτε να το παρακολουθήσετε στον παρακάτω σύνδεσμο:

https://l.messenger.com/l.php?u=https%3A%2F%2Fread.bookcreator.com%2FMYIs5sXLjbU3X7jpl3Y33bg9LyP2%2FLVkEeUl6RE-Oioevpl-ehw&h=AT1HR83lfZl4BDGQ-Ulyj9vJQ-5UXZ53QEDUoyW2tJ0QP0K1lHU1v1k6AY_FlJs4GXhmATxzvuIfXf_1_RqO4H7oH_qsrqtoWSN5QU_qpG3tE2JQJB2uWO4WjZ6jqiuNHiP3VLyCEckC–wuidIAWw

 

Στο τέλος του εργαστηρίου έγινε  αξιολόγηση από τα ίδια τα παιδιά απαντώντας σε ενδεικτικές ερωτήσεις μας:

-Τι σας άρεσε περισσότερο σε αυτό το εργαστήριο;

  • Που συζητήσαμε για τα δικαιώματα
  • Μου άρεσε που φτιάξαμε τo story-book
  • Μου άρεσε που ζωγραφίσαμε τα δικαιώματα των ζώων σε ζευγάρια
  • Που κάναμε τις ζωγραφιές μας βιβλίο

 

6ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ

ΤΙΤΛΟΣ «Αναλαμβάνουμε δράση»

Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα

Οι μαθητές/τριες προβαίνουν σε μια καμπάνια ενημέρωσης των γονέων, των συμμαθητών τους, των μαθητών/τριών άλλων νηπιαγωγείων και της τοπικής κοινωνίας.

Στην ολομέλεια  θέσαμε τον προβληματισμό:. «Τι νομίζετε ότι θα μπορούσαμε να κάνουμε όλοι εμείς, για να υπερασπισθούμε τα δικαιώματα των ζώων εκτροφής;»
Με την τεχνική της ιδεοθύελλας τα παιδιά αποφάσισαν  να προβούν σε μια καμπάνια με στόχο να ενημερώσουν τους γονείς τους,  τους μαθητές/τριες άλλων νηπιαγωγείων και την τοπική κοινωνία για την υπερεκμετάλλευση των ζώων εκτροφής από τον άνθρωπο και να ευαισθητοποιηθούν ώστε να μετριάσουν την υπερκατανάλωση των ζωϊκων προϊοντων αλλάζοντας τις διατροφικές τους συνήθειες.

Αρχικά στείλαμε το photobook στους γονείς, στα  όμορα νηπιαγωγεία , στο 1ο Δημοτικό Σχολείο και στη Συντονίστρια Εκπαιδευτικού Έργου.

Ακόμα αποφασίσαμε να δημιουργήσουμε μια μακέτα με συνθήματα υπέρ της σωστής εκμετάλλευσης των ζώων εκτροφής. Φτιάξαμε ο καθένας το ζωάκι της ομάδας μας  και τα τοποθετήσαμε σε μια μακέτα- φάρμα. Μετά γράψαμε συνθήματα που θα έλεγαν τα ζωάκια αν μιλούσαν.

20220401_090216-horz

20220404_135108-horz

Με όλα τα παραπάνω σκοπεύουμε  τα παιδιά μας να ακουστούν στην κοινωνία ως υπερασπιστές των ζώων και να την ευαισθητοποιήσουν ώστε να μετριάσουν την υπερεκμετάλλευση των ζώων εκτροφής.

Στο τέλος του εργαστηρίου έγινε  αξιολόγηση από τα ίδια τα παιδιά απαντώντας σε ενδεικτικές ερωτήσεις μας.

 

7ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ

ΤΙΤΛΟΣ «Αξιολόγηση-Αναστοχασμός»

Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα

Οι μαθητές/τριες αναστοχάζονται επί της διαδικασίας και διαχέουν το πρόγραμμα στους γονείς.

Πραγματοποιήθηκε συζήτηση στην ολομέλεια και δημιουργήσαμε τον τελικό  εννοιολογικό χάρτη με στόχο την καταγραφή και τεκμηρίωση της νεοαποκτηθείσας γνώσης των παιδιών. Αξιοποιήσαμε  τη ρουτίνα σκέψης: «Τότε Νόμισα – Τώρα ξέρω»

Τι έμαθα για τα ζώα 2

Τελειώνοντας το εργαστήριο, έγινε συζήτηση στην ολομέλεια για όλα αυτά που μάθαμε στα εργαστήρια και αναστοχαστήκαμε  επί της διαδικασίας.

Τα παιδιά ήταν συμμετοχικά, ενεργοποιήθηκαν, αντιλήφθηκαν το πρόβλημα των ζώων εκτροφής, κατέθεσαν ιδέες και πήραν τις αποφάσεις τους , με σκοπό να μετριάσουν την υπερεκμετάλλευσή τους από τον άνθρωπο. Έτσι με την ενεργοποίηση της δημιουργικής σκέψης οδηγήθηκαν σε δημιουργικές δράσεις ώστε ως υπερασπιστές των ζώων να πετύχουν τον παραπάνω σκοπό .