Εργαστήρια δεξιοτήτων- Οι ταξιδευτές του διαστήματος

ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ: ΔΗΜΙΟΥΡΓΩ ΚΑΙ ΚΑΙΝΟΤΟΜΩ-ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗ ΣΚΕΨΗ & ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑ

Υποθεματική: STEM/Eκπαιδευτική Ρομποτική

Τίτλος προγράμματος: Οι ταξιδευτές του διαστήματος

Οι  «Ταξιδευτές του διαστήματος» είναι ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα STEM-STE(Α)M και αποσκοπεί στο να προετοιμάσει τους μαθητές της προσχολικής και πρώτης σχολικής ηλικίας να αναπτύξουν δεξιότητες απαραίτητες για το μελλοντικό ρόλο τους ως πολίτες του κόσμου. Η εφαρμογή του προγράμματος παρέχει πλούσια ερεθίσματα και αμβλύνει ανισότητες, προσπαθώντας να αρχίσει το ταξίδι της γνώσης από την ίδια αφετηρία για όλους τους μαθητές. Ο σκοπός αυτός υλοποιείται με τη δημιουργία ενός μαθησιακού περιβάλλοντος, όπου οι μαθητές εξερευνούν, ανακαλύπτουν, οικοδομούν τη γνώση με τη χρήση πραγματικών προβλημάτων και καταστάσεων, οι οποίες σχετίζονται με τα βιώματά τους . Οι στόχοι  του προγράμματος αφορούν  την ανάπτυξη των δεξιοτήτων μάθησης, τεχνολογίας, επιστήμης, μηχανικής και νου.

1Ο εργαστήριο

Τίτλος: Εξερευνούμε το διάστημα

Το εργαστήριο μας ξεκίνησε με τη δημιουργία του 1ου εννοιολογικού χάρτη για το διάστημα για να αποτιμηθούν οι προϋπάρχουσες γνώσεις των μαθητών.

Έπειτα αναζητήσαμε στο διαδίκτυο μαζί με τους μαθητές πληροφορίες σχετικά με το διάστημα, τους πλανήτες , τα άστρα, τους αστροναύτες κ. ά.

https://4mtoys.gr/view_article/31/oi-planites-kai-i-mythologia

2Ο εργαστήριο

Τίτλος: Πώς θα γίνουμε αστροναύτες;

Οι μαθητές γνώρισαν τον Ίκαρο τον αστροναύτη, που είναι μια μορφή avatar και τους είχε στείλει ένα μήνυμα για να συμμετέχουν μαζί του σε διαστημικά ταξίδια. Οι μαθητές παρακολούθησαν σε βίντεο τη ζωή των αστροναυτών σε ένα διαστημικό σταθμό.

Ο Ίκαρος στο πρώτο μήνυμα έδωσε γρίφους, προκειμένου οι μαθητές να ανακαλύψουν τα ονόματα των πλανητών.
Γρίφοι : Ποιος πλανήτης είναι μικρός και ο κοντινότερος στον ήλιο; (Ερμής). Ποιος πλανήτης είναι η δίδυμη αδελφή της Γης και ο πιο θερμός πλανήτης; (Αφροδίτη). Ποιος πλανήτης έχει δορυφόρο και είναι ο τρίτος στη σειρά από τον ήλιο; (Γη). Ποιος πλανήτης είναι κόκκινος και βραχώδης και έχει δύο φεγγάρια; (Άρης). Ποιος πλανήτης είναι γίγαντας πλανήτης αερίων με μια κόκκινη κηλίδα; (Δίας). Ποιος πλανήτης έχει δαχτυλίδια στολίδια από πάγο; (Κρόνος). Ποιος πλανήτης είναι ο πιο κρύος και γαλάζιος; (Ουρανός). Ποιος πλανήτης είναι ο πιο απομακρυσμένος από τον ήλιο και παγωμένος; (Ποσειδώνας)
Οι μαθητές συμμετείχαν σε παιγνιώδεις δράσεις και συμπλήρωσαν φύλλα εργασίας .

Αντιστοίχισαν εικόνα με γράμμα και ανακάλυψαν το όνομα των πλανητών

Ανακάλυψαν τον κώδικα και βρήκαν τα αρχικά των πλανητών

Επίσης, αξιοποιώντας το σώμα τους και τον πίνακα με τις στάσεις που αντιστοιχούν σε γράμματα δημιούργησαν το δικό τους κώδικα για την απόδοση των ονομάτων των πλανητών.


Ακόμα οι μαθητές σε ομάδες δημιούργησαν αφίσες με πλανήτες που ήταν οι απαντήσεις τους στους γρίφους.

3Ο εργαστήριο

Τίτλος: Λύνουμε γρίφους

Οι μαθητές συμμετείχαν σε παιχνίδια προγραμματισμού με το bee-bot , τη λατρεμένη μας μελισσούλα- ρομπότ . Σε μια κατάλληλη επιφάνεια για μετακίνηση του ρομπότ υπήρχαν οι εικόνες των πλανητών σε διαφορετικά σημεία. Τα παιδιά δημιούργησαν τους δικούς τους γρίφους για τους πλανήτες, που έπρεπε να λύσει η αντίπαλη ομάδα. Όταν λυνόταν ο γρίφος το bee-bot προγραμματιζόταν για να φτάσει στον πλανήτη.

Στη συνέχεια εικονογράφησαν τους γρίφους

4Ο εργαστήριο

Τίτλος: Κατασκευές

Οι μαθητές αξιοποίησαν τις πληροφορίες για το μέγεθος και το σχήμα των πλανητών και κατασκεύασαν τους δικούς τους πλανήτες για να δημιουργήσουν το πλανητάριο τους μέσα στην τάξη. Τους σειραθέτησαν με κριτήρια την απόστασή τους από τον ήλιο και το μέγεθός τους.

Για ένα διαστημικό ταξίδι στο ηλιακό σύστημα απαραίτητο είναι ένα διαστημικό όχημα. Οι μαθητές προβληματίστηκαν για το μέγεθος και τη μορφή του. Παρατήρησαν εικόνες εκτόξευσης διαστημικών λεωφορείων και κατασκεύασαν το δικό τους διαστημόπλοιο.

Επίσης έφτιαξαν κράνη αστροναυτών και ετοιμάστηκαν για απογείωση!

Επιπλέον συνδύασαν γεωμετρικά σχήματα για το σχεδιασμό ενός διαστημοπλοίου

Έκαναν και άλλες κατασκευές

5Ο εργαστήριο

Τίτλος: Αξιολόγηση

Οι μαθητές συμπλήρωσαν τον 2ο ψηφιακό εννοιολογικό χάρτη για τους πλανήτες, και έκαναν συγκρίσεις με τις αρχικές ιδέες και γνώσεις.

Επίσης δημιούργησαν νέες εικαστικές αναπαραστάσεις προκειμένου να δούμε το επίπεδο κατανόησης του θέματος.