Σχέδιο δράσης<< Βελτιώνοντας τις διαπροσωπικές σχέσεις των παιδιών>>

Η ανάπτυξη των κοινωνικών δεξιοτήτων αποτελεί πρωταρχικό στόχο του Νηπιαγωγείου. Από την έναρξη του
σχολικού έτους διαπιστώσαμε ότι αρκετά παιδιά δυσκολεύονταν να αλληλεπιδράσουν θετικά, να παίζουν μαζί και
να συνεργάζονται ενώ συχνά παρατηρούνταν συγκρούσεις. Λαμβάνοντας υπόψη τα αναπτυξιακά χαρακτηριστικά
των παιδιών αλλά και τις επιπτώσεις της πανδημίας, όπου τα παιδιά δεν είχαν την δυνατότητα να φοιτήσουν σε
Παιδικούς Σταθμούς, θεωρήσαμε σημαντικό να υλοποιηθεί ένα σχέδιο δράσης με στόχο τη βελτίωση των
διαπροσωπικών σχέσεων των παιδιών. Επίσης, θεωρήσαμε ότι πρέπει να δοθεί ιδιαίτερη προσοχή σε παιδιά
απομονωμένα που δυσκολεύονται να παίξουν.

Ενημέρωση -επιμόρφωση  γονέων 

  • Ενημέρωση των γονέων με αποστολή mail για το σχέδιο δράσης και πρόσκλησή τους σε διαδικτυακή  ενημερωτική εκδήλωση .
  • Ενημερωτική εκδήλωση και συζήτηση με τους γονείς και τους εκπαιδευτικούς, τη Δευτέρα 21 Φεβρουαρίου 2022 στις 18:00 από το Κέντρο Πρόληψης των Εξαρτήσεων & Προαγωγής της Ψυχοκοινωνικής Υγείας Π.Ε. Αχαΐας <<Καλλίπολις>>. Η εκδήλωση  υλοποιήθηκε διαδικτυακά μέσω Webex και  είχε σαν θέμα: “Για μια καλύτερη επικοινωνία στην οικογένεια & το σχολείο σήμερα”
  • Ανάρτηση άρθρων στην ιστοσελίδα σχετικά με τη φιλία προς ενημέρωση των γονέων. Τα άρθρα μπορείτε να τα διαβάσετε εδώ κι εδώ.

Επιπλέον πραγματοποιήθηκε αγορά βιβλίων για την καλύτερη προσέγγιση του θέματος. Αυτά είναι:

– << Ένας για όλους και όλοι για έναν>> Εκδόσεις Πατάκη

– <<Ο Μικρός Κάστορας και η Ηχώ>> Εκδόσεις Ε. Ρώσση

– <<Τα χέρια δεν είναι για να δέρνουμε>> Εκδόσεις Μεταίχμιο

Υλοποίηση του προγράμματος

Ακολουθούν ιδέες που εφαρμόστηκαν  κατά τη διάρκεια του προγράμματος και προσέφεραν καθημερινές ευκαιρίες για την προώθηση δεξιοτήτων φιλίας στα παιδιά.

Προσέλευση:

-Κάθε πρωί τα παιδιά καλωσόριζαν τους φίλους τους, τους καλημέριζαν και τους βοηθούσαν να τακτοποιήσουν τα πράγματά τους.

-Κάθε παιδί διάλεγει ένα φίλο του να παίξουν μαζί ή διάλεγε μια γωνιά που συμμετείχαν κι άλλα παιδιά

Κύκλος:

-Επαινούνταν και εισέπρατταν θετικά σχόλια οι παρέες που έπαιξαν και συνεργάστηκαν.

-Κάναμε θετικά σχόλια για τους φίλους μας.

– Λέγαμε όλοι μαζί δυνατά το σύνθημά μας << Όλοι μαζί, όλοι μαζί είμαστε φίλοι κολλητοί>>

-Λέγαμε κάτι κολακευτικό για τον καθένα μας, ένα κολακευτικό  σχόλιο.

-Τα παιδιά χειροκροτούσανν τους συμμαθητές τους όταν παρουσίαζαν ζωγραφιές  ή άλλες εργασίες/ κατασκευές.

-Κάθε νήπιο έλεγε λίγα λόγια για έναν φίλο του και τα υπόλοιπα καλούνταν να μαντέψουν για ποιο παιδί πρόκειται.

Ελεύθερες δραστηριότητες:

-Παροτρύαμε τα παιδιά να εναλλάσσονται στις γωνιές δραστηριοτήτων, τα προτρέπαμε ως ομάδα να δημιουργούν κάτι κοινό π.χ. ένα κάστρο, μια φάρμα με ζώα και στη συνέχεια  να παίζουν μέσα σε αυτό. Τα επιβραβεύαμε με το να φωτογραφίζουμε τις δημιουργίες τους.

20211006_090423-tile 20211111_092351-horz

Ζωγραφίζανε για τους φίλους τους που γιόρταζαν και καταγράφαμε τις προσωπικές ευχές του καθενός.

20211007_125742-tile

-Όταν προέκυπτε  κάποιο πρόβλημα το συζητούσαμε κι έπειτα αγκαλιαζόμασταν και γινόμασταν πάλι φίλοι.

-Βοηθούσαμε τους φίλους μας να βγάλουν ή να φορέσουν τα μπουφάν τους.

20220414_125648-tile

 

Οργανωμένες δραστηριότητες:

-Με αφορμή το Βιβλίο << Ο τριγωνοψαρούλης>>του Βαγγέλη Ηλιόπουλου συζητήσαμε <<τι είναι φιλία;>>, <<τι κάνουμε με τους φίλους μας;>>, <<τι κάνουμε για τους φίλους μας;>>

IMG_20220329_122133-horz IMG_20220329_122338-horz

-Φύλλο εργασίας: << Zωγραφίζω τον καλύτερό μου φίλο στο σχολείο, στο σπίτι. Τι κάνουμε μαζί;>.

IMG_20220329_131404-tile

 

-Ετοιμάσαμε το σύνθημά μας και η κατασκευή κοσμεί την πόρτα της τάξης μας

20211029_133815-tile

-Φτιάξαμε τα <<Βραχιολάκια της Φιλίας>>  από το πρόγραμμα <<Βήματα για την ζωή>> . Μία φορά την εβδομάδα ή και όταν μας εξυπηρετούσε για τη δημιουργία ομάδων,  τα παιδιά ερχόμενα στο σχολείο διάλεγαν ένα βραχιόλι. Αυτά με το ίδιο χρώμα βραχιολιού δημιουργούσαν μια ομάδα και όλη τη μέρα έκαναν δραστηριότητες από κοινού.

277989036_303309641919009_6653013153789028790_n-horz

278005967_512400103815771_5623402945418429843_n-horz

-Φτιάξαμε το <<Δέντρο της φιλίας>>. Σε κάθε φύλλο γράφαμε κάτι φιλικό που έκανε κάποιο παιδί και το κολλούσαμε στο δέντρο.

20220620_082610-horz

<<Έχω έναν καλό λόγο για όλους>>. Είπαμε  γλυκά λογάκια και θετικά σχόλια για τους φίλους μας και τα γράψαμε σε μπαλόνια. Φωτογραφίσαμε το κάθε παιδί να κρατά  το μπαλόνι του.

282060977_1088120545251465_6836602297439592281_n-horz

IMG_20220517_133215-vert

Μάθημα Αγγλικών

– Ο Happy Benny  μας σύστησε τη φίλη του τη γουρουνίτσα και μίλησε για τη φιλία και τι κάνουν οι φίλοι μαζί (play,help, jump,dance,sing, love). Παρουσίασαν το δικό τους φίλο στα Αγγλικά.

20220401_103853-400x225

-Τραγούδι << Friends 123>>

– Μαραθώνιος φιλίας με παιχνίδια( χαλασμένο τηλέφωνο στα Αγγλικά, παιχνίδι ισορροπίας με όργανα γυμναστικής, παιχνίδι παρουσίασης φίλου με μπάλα, παιχνίδι για να παρατηρήσουν ομοιότητες και διαφορές σε όσα τους αρέσουν) για την ενδυνάμωση της φιλίας και βραβείο κονκάρδα <<I’m a good friend>> για όλα τα παιδιά.

20220401_112405b-1-768x43220220401_113356-768x432

Η συνταγή της φιλίας. Ποιες  είναι  οι  προϋποθέσεις για  να   υπάρξει  μια   φιλία ;  Η  Αγάπη, το Παιχνίδι, η Αγκαλιά, η Υπομονή, η Μοιρασιά, η Βοήθεια…Έτοιμη  λοιπόν  και  η  συνταγή  της  Φιλίας!!!

IMG_20220514_193822

-Με τα βραχιολάκια της φιλίας χωριστήκαμε σε ομάδες και πραγματοποιήσαμε ολιγόωρη έξοδο για να παρατηρήσουμε τις αλλαγές στη φύση. Μετά την επιστροφή μας ακολούθησαν δραστηριότητες

278072229_2213178408821372_2644105467528139269_n

«Με το φίλο μου παρέα, ζωγραφίζουμε ωραία!»  Ζωγραφική σε ζευγαράκια με θέμα<<Η Άνοιξη>> .

20220331_123332-tile

20220331_125629-tile

Στο μάθημα των Αγγλικών τα παιδιά συνεργάστηκαν και δημιούργησαν μια ομαδική εργασία, σε χαρτί του μέτρου με πινέλα, με θέμα τα έντομα της Άνοιξης.

20220513_113444-768x432

-Παρουσιάσαμε στα παιδιά παροιμίες που έχουν σχέση με τη φιλία, ερμηνεύσαμε το περιεχόμενό τους και χωρίστηκαν σε ομάδες για να τις ζωγραφίσουν.

IMG_20220523_152530-vert

«Τα χέρια δεν είναι για να δέρνουνε»   ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΠΟΥ ΠΡΑΓΜΑΤΟΠΟΙΗΘΗΚΕ ΔΙΑΔΥΚΤΙΑΚΑ

Υλοποιήθηκαν ψυχοκινητικά παιχνίδια και εικαστικές δραστηριότητες βασισμένα στο βιβλίο της Μαρτίν Αγκάσι ΤΑ ΧΕΡΙΑ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΝΑ ΔΕΡΝΟΥΝΕ (εκδόσεις ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ).

Στο πρόγραμμα παρατηρήσαμε τις εκφράσεις του προσώπου μας, δημιουργήσαμε ανθρώπινα γλυπτά σε ομάδες, αφήσαμε τα αποτυπώματά μας και εξερευνούμε πώς μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε τα χέρια μας δίχως να πληγώνουμε τους άλλους. Στο τέλος της συνάντησης, τα παιδιά ζωγράφισαν το <<τέρας της αντι-βίας>>και το παρουσίασαν.

 

20220524_114713-horz

282346576_715350489706253_4001336878330384254_n

 

Άλλα βιβλία που διαβάσαμε κι επεξεργαστήκαμε 

<<Το χαρούμενο λιβάδι>> Ελληνικά Γράμματα

Ένα όμορφο παραμύθι με πολλές μαργαρίτες και μια μοναχική παπαρούνα που αποζητά την αποδοχή τους!

Θέσαμε καταστάσεις προβληματισμού: Υπάρχουν λιβάδια με διαφορετικά λουλούδια/δέντρα; Υπάρχουν κοινωνίες με διαφορετικούς ανθρώπους; Είμαστε όλοι ίδιοι; Πως αντιδρούμε όταν κάποιος διαφορετικός από εμάς τολμά να συνυπάρξει δίπλα μας; Είναι σωστό να κατηγορούμε κάποιον επειδή γεννήθηκε διαφορετικός από εμάς ή επέλεξε να ζήσει στην πόλη μας;

  • Μαζέψαμε μαργαρίτες και παπαρούνες και φτιάξαμε το δικό μας ΧΑΡΟΥΜΕΝΟ ΛΙΒΑΔΙ

IMG_20220512_115601-vert

IMG_20220512_130231-vert

 

<< Έλμερ, ο παρδαλός ελέφαντας>> εκδόσεις Πατάκη

Με αφορμή το παραμύθι, μιλήσαμε με τα παιδιά για τη διαφορετικότητα και το φόβο της απόρριψης. Μέσα από τον Έλμερ στοχεύσαμε να κατανοήσουν ότι δεν πρέπει να φοβόμαστε να κρατήσουμε τη διαφορετικότητά μας, τη μοναδικότητά μας… Όταν οι μοναδικότητες ενώνονται, κερδίζει το σύνολο, κερδίζει η ομάδα!
Ακόμα ζωγραφίσαμε τον Έλμερ και τους φίλους του.

20220620_081840-horz

 

<<Ο Κίμωνας σε αποστολή Διάσωσης>> εκδόσεις Σαββάλας

Ρωτήσαμε τα παιδιά πώς ένιωσαν όταν κάποια φορά ήταν στεναχωρημένοι ή βρέθηκαν σε δύσκολη θέση (όπως η μικρή φώκια)  και κάποιος ήταν εκεί δίπλα τους να τους νοιαστεί και να τους βοηθήσει( όπως ο Κίμωνας). Μας  είπαν πως ένιωσαν χαρά, ασφάλεια και αγάπη

Και επειδή λάτρεψαν αυτό το παραμύθι, αποφάσισαν να το εικονογραφήσουν.

Ο Κίμωνας σε αποστολή διάσωσης

Για να αποδείξουμε έμπρακτα την αλληλεγγύη μας σε αυτούς που χρειάζονται βοήθεια, συγκεντρώσαμε είδη πρώτης ανάγκης για τα παιδιά της Ουκρανίας.

20220318_091957-tile

–  << Ένας για όλους και όλοι για έναν>> εκδόσειςΠατάκη

Ένα υπέροχο βιβλίο με τρυφερές εικόνες, που μιλάει για την ομαδικότητα και για τα θαύματα που μπορεί να κάνει κανείς όταν εργάζεται μαζί με άλλους. Το σύνθημα που έλεγαν ο Μαξ ο ποντικούλης και οι φίλοι του έγινε το νέο σύνθημα της τάξης μας:

ΕΝΑΣ ΓΙΑ ΟΛΟΥΣ ΚΑΙ ΟΛΟΙ ΓΙΑ ΕΝΑΝ

IMG_20220602_134047-tile

-<<Ο Μικρός Κάστορας και Η Ηχώ >>εκδόσεις Ρώσση

Αυτή η ιστορία μας έδωσε την ευκαιρία να συζητήσουμε με τα παιδιά για την ηχώ αλλά και για την αξία της φιλίας, της συναδελφικότητας και της επικοινωνίας στη ζωή του ανθρώπου. Ο κάστορας της ιστορίας ζει ολομόναχος στην άκρη της μεγάλης λίμνης. Έτσι αρχίζει να κλαίει και τότε ακούει και κάποιον άλλον να κλαίει από την απέναντι μεριά της λίμνης. Αρχίζει τότε το ταξίδι του. Στην πορεία του δε θα είναι μόνος. Κι άλλα ζωάκια θα τον συντροφεύσουν σε αυτήν την συγκινητική αναζήτηση.

Έπειτα ήρθε η ώρα για δραματοποίηση του παραμυθιού.

IMG_20220510_133416-vert

IMG_20220510_115904-tile

<<Ο μικρός Ανρί και το λευκό αρνί>> εκδόσεις Διάπλαση

Μια χαρούμενη και τρυφερή ιστορία για τη φιλία, την αγάπη, την ελευθερία, τη γενναιότητα και τη ζωή!Μια ιστορία περιπετειώδης και παιχνιδιάρικη μ’ ένα αρνί που δεν ήθελε, δεν ήθελε να φαγωθεί!

Επιπλέον, μια φορά την εβδομάδα ένα παιδί έφερνε το αγαπημένο του βιβλίο από το σπίτι και το διαβάζαμε ή το διηγούνταν στους φίλους του.

 

 τραγούδια και παιχνιδοτράγουδα που μάθαμε για τη φιλία

Παιχνιδοτράγουδα

<<Ο Μιχάλης>> Μ.  Φιλιππάκης

IMG_20220519_115430-tile

<<Μπάλες σε κύκλο>> Μ. Φιλιππάκης

IMG_20220519_120645-tile

 

Τραγούδια

<<Εγώ κι εσύ μαζί>>   Αλκίνοος Ιωαννίδης, Τζίμης Πανούσης

<<Καλημέρα, καλημέρα>> Ν. Κάντζου

<< Η αγάπη είναι…>> Ν. Κάντζου

<<Όπου υπάρχει αγάπη>> Στέφανος Βαρελάς

<<Αξίζει ν’ αγαπάς>>   Παιδική χορωδία Σπ. Λάμπρου

 

Παιχνίδια (ομαδικά, συνεργασίας ,σε ομάδες)

-Παίζουμε παραδοσιακά παιχνίδια, π.χ. Η μικρή Ελένη, Γύρω-γύρω όλοι κ.ά.

-<<Τρενάκια>> Ανάμεσα σε δυο παιδιά τοποθετούμε ένα μπαλόνι .Πρέπει να προχωρήσουν χωρίς να τους πέσει.

IMG_20220328_112929-tile

 

<<Μην πέσει το μπαλόνι>> Σ’ ένα ύφασμα-αερόστατο  τοποθετούμε μπαλόνια. Τα παιδιά κρατώντας το ύφασμα από τις άκρες προσπαθούν να παίξουν μαζί του, χωρίς να πέσει το μπαλόνι κάτω.

20220330_104217-horz

-Πρωταπριλιά :παιχνίδι σε ζευγάρια <<Ποιος θα φτιάξει τη μεγαλύτερη μύτη στον Πινόκιο>>

20220401_120225-tile

<<Ποιος θα γελάσει πρώτος;>> Δύο παιδιά κοιτάει ο ένας τον άλλον και θα πρέπει να μην γελάσουν.

-<< Πόσο καλά σε θυμάμαι;/ Ο Παρατηρητής>> Δύο παιδιά παρατηρούν ο ένας τον άλλον για 1’. Γυρνούν πλάτη ο ένας στον άλλον και αλλάζουν κάτι στην εμφάνιση της (από 1 έως 5 στοιχεία). Γυρνούν πάλι και κοιτάζονται και θα πρέπει να βρουν τι άλλαξε ο συμμαθητής τους στην εμφάνιση του.

-<<Συνασκήσεις>> Δύο παιδιά μαζί κάνουν ασκήσεις. Δύο παιδιά πλάτη πλάτη κρατά το ένα παιδί την μπάλα και την δίνει στο ζευγάρι του από κάτω και την παίρνει από πάνω ή από το πλάι, κάνουν κοιλιακούς αντικριστά και χτυπούν παλαμάκια κάθε φορά που ανεβαίνουν, το ένα παιδί κάνει γέφυρα και περνά το άλλο από κάτω όπου μετά κάνει εκείνο γέφυρακαι ξανά από την αρχή.

 

-<<Ποιον αγγίζω;>>Με κλειστά μάτια μαντεύουμε ποιον φίλο μας αγγίζουμε

20220523_103313-tile

-<<Συμμετρία>> Χωρίζουμε το χώρο δράσης 2 ομάδων με ένα μπαστούνι – ποτάμι. Με τουβλάκια η μία κτίζει κατά μήκος του ποταμού μια πολιτεία. Η άλλη ομάδα προσπαθεί να κτίσει ακριβώς την ίδια από την άλλη πλευρά του ποταμού.

IMG_20220520_124521-tile

-Παιχνίδι εμπιστοσύνης σε ζευγάρια <<Οδηγός και επιβάτης>>  Τα παιδιά κινούνται στο χώρο. Ο τυφλός με δεμένα μάτια και ο οδηγός του που αναλαμβάνει να του εμπνεύσει ασφάλεια και σιγουριά, να τον φροντίσει

20220404_105315-horz

-Ομαδικό παιχνίδι <<Αυγοδρομίες>> 

20220412_112546-horz 20220412_105534-horz

– Παιχνίδι του κρυμμένου θησαυρού με πασχαλινά αινίγματα που οδηγούν βήμα-βήμα στο θησαυρό. Τα παιδιά χωρισμένα σε ζευγάρια με τα βραχιολάκια της φιλίας συνεργάζονται ώστε να λύσουν τα αινίγματα και να βρουν το θησαυρό. Ο θησαυρός (σοκολατένια λαγουδάκια και αυγουλάκια) μοιράζεται.

IMG_20220414_135544-vert IMG_20220414_135559-vert

IMG_20220415_105417-tile

-<<Κάνε πάσα το μπαστούνι>> Κάθε παιδί κρατά ένα μπαστούνι. Στο σύνθημά μας δίνουν το μπαστούνι τους δεξιά και παίρνουν αυτό που τους δίνουν από αριστερά.

<<Παιχνίδια με μπάλα>>. 

282149354_398182815528759_5338138793670476637_n-tile

Δεκατιανό – Φαγητό-Χαλάρωση

Οι βοηθοί της τάξης έβαζαν στα χέρια των παιδιών σαπούνι κι επέβλεπαν αν  τα πλένουν καλά.

-Δίναμε χρόνο στα παιδιά να συνομιλούν μεταξύ τους, ώστε να ενισχυθεί η φιλία μεταξύ τους.

-Τα παιδιά επιβράβευανν με χειροκρότημα τους φίλους τους που έφερναν υγιεινό πρωινό.

-Κάναμε πικ-νικ στον κήπο του δημοτικού σχολείου.

282385548_687909929153125_8030551915287563613_n-horz 283766738_1072333243365011_5173994178302415780_n-horz

-Τα παιδιά λειτουργούσαν ομαδικά στο στρώσιμο των τραπεζιών/τίναγμα των τραπεζομάντηλων, στο σερβίρισμα του φαγητού και βοηθούν τους φίλους τους.

-Τα παιδιά συνεργάζονταν στο στρώσιμο των κρεβατιών, να μαζέψουν τα κλινοσκεπάσματά τους,, να βγάλουν ή να φορέσουν τα παπούτσια τους.

IMG_20220329_152415-tile

-Άκουγαν χαλαρωτική μουσική και κάνουν ησυχία για να ξεκουραστούν οι συμμαθητές τους.

Τέλος φτιάξαμε ένα word art για τη φιλία

IMG_20220512_121757-tile

και τα παιδιά πήραν δίπλωμα φιλίας για την ενεργή συμμετοχή τους στο πρόγραμμα

IMG_20220614_135134