Το συγκεκριμένο εκπαιδευτικό πρόγραμμα με τίτλο:«STEAM και η ΓΗ γυρίζει…» έχει ως στόχο οι μαθητές να σκεφτούν και να βρουν απαντήσεις σε ερωτήσεις για το διάστημα και για το γεγονός ότι οι πλανήτες δεν είναι απομονωμένοι ο ένας από τον άλλον, αλλά αλληλοεξαρτώμενοι καθώς η Σελήνη περιστρέφεται γύρω από τη Γη, η Γη, μαζί με επτά άλλους πλανήτες, περιστρέφεται γύρω από τον Ήλιο και ο Ήλιος, με τη σειρά του, περιστρέφεται γύρω από το κέντρο του γαλαξία μας. Η Σελήνη, η Γη και ο Ήλιος αποτελούν τα τρία ουράνια σώματα τα οποία σχηματίζουν ένα ολοκληρωμένο σύστημα, με την εναλλαγή ημέρας/νύχτας, τις εκλείψεις και τις εποχές που προκύπτουν από τις αλληλεπιδράσεις μεταξύ των σωμάτων αυτών και με τις οποίες οι μικροί μαθητές θα πειραματιστούν και θα γνωρίσουν με βιωματικό τρόπο.
1ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ
ΤΙΤΛΟΣ<<Το παιχνίδι με τις ερωτήσεις>>
Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα
Α)Παιχνίδι γνωριμίας που στόχο έχει τη δημιουργία ενός κλίματος συναισθηματικής ασφάλειας και φροντίδας
Β)Γνωριμία σε δυάδες με την τυχαία επιλογή καρτών πλανητών
Γ)Πρόκληση ενδιαφέροντος, περιέργειας και εσωτερικού κινήτρου αναφορικά με το υπό διερεύνηση θέμα.
Δ) Σύνδεση με την τεχνολογία (Flynn,1999) και προβολή βίντεο από το YouTube προετοιμάζοντας σωστά τους μαθητές στην ορθή και παραγωγική χρήση του διαδικτύου
- Παιχνίδι γνωριμίας με μουσική. Τοποθετήσαμε εικόνες από πλανήτες του ηλιακού συστήματος και καθίσαμε στην ολομέλεια. Τα παιδιά παρατήρησαν τις εικόνες ακούγοντας ανάλογη μουσική.
- Διερευνήσαμε τις πρότερες γνώσεις των παιδιών, συζητήσαμε τι γνωρίζουν και τι θα ήθελαν να μάθουν για το διάστημα.
- Χωριστήκαμε σε ομάδες (αστροναύτες, εξωγήινοι, αστεράκια και Κρόνοι)
- Είδαμε βίντεο με τους πλανήτες του ηλιακού μας συστήματος.
Το ηλιακό σύστημα<<National Geographic>>
Ηλιακό σύστημα / Διάστημα – Εκπαιδευτικό βίντεο picou picou
- Ακούσαμε σχετικά τραγούδια
Οι πλανήτες / Μαθαίνω για τους πλανήτες τραγουδώντας / τραγούδι για τους πλανήτες
οι πλανήτες (τραγούδι)
- Διαβάσαμε βιβλία (κάποια τα έφεραν τα παιδιά) που μας έδωσαν αρκετές πληροφορίες για τους πλανήτες.
- Παρακολουθήσαμε τη διαδραστική παρουσίαση από την πλατφόρμα <<Αίσωπος>>και μετά αντιστοιχίσαμε τον κάθε πλανήτη με τον θεό από τον οποίο πήρε το όνομά του.
ΠΛΑΝΗΤΕΣ ΚΑΙ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΜΥΘΟΛΟΓΙΑ
- Τοποθετήσαμε στη σειρά τους πλανήτες
- Κάναμε αντίστοιχα φύλλα εργασίας
- Τα παιδιά επέλεξαν εικόνες και δημιουργήσαμε μαζί τα παρακάτω παζλ με το jigsawplanet με το ηλιακό μας σύστημα.
Παζλ 1 ( νήπια)
Παζλ 2 (προνήπια)
2ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ
ΤΙΤΛΟΣ<<Ας δούμε τους πλανήτες από κοντά.. Υπάρχει ζωή εκεί έξω;>>
Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα
-Να μάθουν τους πλανήτες του Ηλιακού συστήματος
-Να οπτικοποιήσουν τη σκέψη τους
-Να εκφραστούν με δημιουργικό τρόπο
-Με βιωματικό τρόπο να αναπαραστήσουν την τροχιά που έχουν οι πλανήτες και ο Ήλιος εξασκώντας την αισθητηριακή μνήμη
-Να σκεφτούν, να μετρήσουν και να υπολογίσουν προκειμένου να δημιουργήσουν μια κατασκευή μηχανικής
- Παρακολουθήσαμε το παρακάτω βίντεο
Πλανήτες από κοντά με την ψηφιακή εφαρμογή Artificial Intelligence της NASA
- Με το πρόγραμμα Cmap Tools δημιουργήσαμε έναν εννοιολογικό χάρτη με τις ιδέες των παιδιών αναφορικά με το υπό διερεύνηση θέμα. Οι ερωτήσεις που τέθηκαν ήταν: Πόσοι είναι οι πλανήτες; Τι σχήμα έχουν; Τι χρώμα έχουν; Σε τι μοιάζουν και σε τι διαφέρουν; Πώς κινούνται; Πού βρίσκεται ο ήλιος; Πού είναι ο δικός μας πλανήτης, η Γη; Ποιος είναι ο πιο κοντινός πλανήτης στο δικό μας; Ποιος είναι ο πιο μακρινός πλανήτης από το δικό μας; Υπάρχει ζωή στους άλλους πλανήτες;
- Κυκλική τροχιάς πλανητών με βιωματικό τρόπο, χρησιμοποιώντας μπαλόνια διαφορετικών χρωμάτων (ένα για κάθε πλανήτη)
- Φτιάξαμε τον δικό μας πύραυλο όπως η NASA .Τις οδηγίες τις πήραμε από τον παρακάτω σύνδεσμο
3ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ
ΤΙΤΛΟΣ<<Ο Ήλιος μας, η πηγή της ζωής μας….>>
Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα:
Να γνωρίσουν τον Ήλιο και τα χαρακτηριστικά του
-Να συνδέσουν τον Ήλιο με τη Μυθολογία
-Εξοικείωση με τις Ψηφιακές Τεχνολογίες, δημιουργία και διαμοιρασμό ψηφιακού υλικού
-Να προσεγγίσουν έννοιες κωδικοποίησης και μαθηματικών
- Παρακολουθήσαμε ένα βίντεο προσομοίωσης για τον Ήλιο και θέσαμε ερωτήματα διερεύνησης στα παιδιά
Τι βλέπετε εδώ; Πώς κινείται ο Ήλιος; Πώς είναι η επιφάνεια του Ήλιου; Με τι μοιάζει ο Ήλιος; - Συζήτηση για το φως και τη θερμότητα του ήλιου και οφέλη και συνέπειες
- Παίξαμε κι ένα παιχνίδι! Τοποθετήσαμε στο δάπεδο τα στεφάνια και μέσα βάλαμε εικόνες με αντικείμενα που κάνουν τον ήλιο μας χαρούμενο, όπως είναι το αντιηλιακό, το καπέλο, το νεράκι, την ομπρέλα και τα γυαλιά ηλίου. Βάλαμε όμως και εικόνες που κάνουν τον ήλιο μας λυπημένο όπως τους λιωμένους πάγους, την αυξημένη θερμοκρασία της γης, τις φωτιές, το καμένο δέρμα, ηλιοθεραπεία χωρίς καπέλο και ομπρέλα κ.ά. Στο τέλος της διαδρομής υπήρχε ο χαρούμενος ήλιος από τη μια, κι ο λυπημένος ήλιος από την άλλη. Στόχος του παιχνιδιού: τα παιδιά να φτάσουν μέχρι τον χαρούμενο ήλιο πατώντας μόνο στις εικόνες που τον κάνουν χαρούμενο! Μια άλλη παραλλαγή ήταν τα παιδιά να κάνουν τον ήλιο λυπημένο, πατώντας μόνο στις εικόνες που τον στεναχωρούν.
- Βάλαμε στην τσάντα θαλάσσης τα πράγματα που μας προστατεύουν από τον ήλιο. Την ιδέα την πήραμε από εδώ. Ευχαριστούμε πολύ!!!
- Μάθαμε υπέροχα τραγούδια για τον Ήλιο
Γιάννης Κότσιρας – Ένας ήλιος, μια γη, ένα φεγγάρι (με την χορωδία του Σπύρου Λάμπρου)
Ένας ήλιος με γυαλιά: Δήμητρα Γαλάνη
- Φτιάξαμε Ήλιους
- Μάθαμε τον μύθο του Φαέθοντα, του γιου του Ήλιου!
Τον διαβάσαμε
Τον παρακολουθήσαμε σε βίντεο
Ζωγραφίσαμε τις εικόνες από το μύθο
Ψηφιοποιήσαμε την ιστορία με το ψηφιακό εργαλείο storyjumber και την αποστείλαμε με ηλεκτρονικό ταχυδρομείο στους γονείς των παιδιών
Χωρίσαμε το μύθο σε κομμάτια, με εικόνες, τις ανακατέψαμε και τα παιδιά έπρεπε να βάλουν την ιστορία στη σωστή σειρά.
4ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ
ΤΙΤΛΟΣ<<4.Ήλιε, Γη, Σελήνη Μέρα ή Νύχτα;>>
Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα:
-Να γνωρίσουν την κίνηση της Γης
-Να κατανοήσουν μέσα από πειραματισμό, την εναλλαγή ημέρας και νύχτας
-Να οπτικοποιήσουν την ημέρα τους
-Να κατανοήσουν την πορεία του Ήλιου και τις σκιές στα αντικείμενα
-Να εξοικειωθούν με ψηφιακά εργαλεία
- Παρατηρήσαμε την κίνηση της Γης γύρω από τον άξονά της μέσα από το Artificial Intelligence
- Κάναμε πείραμα με φακό και τη Γη για κατανόηση της εναλλαγής μέρας και νύχτας που προκαλείται από την περιστροφή της Γης γύρω από τον άξονά της.
- Γίναμε Ήλιος και Γη για να κατανοήσουμε καλύτερα την εναλλαγή μέρας και νύχτας
- Είδαμε ένα πολύ ενδιαφέρον βίντεο
Μέρα, νύχτα – Eκπαιδευτικό video picou picou
- Συζητήσαμε για το πώς περνάμε τη μέρα και τη νύχτα
- Ζωγραφίσαμε πώς περνάμε τη μέρα μας
- Διαβάσαμε βιβλία
- Φτιάξαμε ομαδικά αφίσες με τη μέρα και τη νύχτα
- Μάθαμε το αγαπημένο μας τραγούδι
Μέρα Νύχτα / Τραγούδι για τη μέρα και τη νύχτα
- Παρατηρήσαμε τις σκιές του Ήλιου στα αντικείμενα κατά τη διάρκεια της ημέρας .Καλέσαμε τα παιδιά να αναγνωρίσουν τις σκιές από τον Ήλιο(φακό) σε κάποια αντικείμενα .
- Παίξαμε ένα ψηφιακό παιχνίδι με αντιστοίχιση εικόνων και σκιών πλανητών με το εργαλείο wοrdwall
5ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ
ΤΙΤΛΟΣ<<Όμορφες κόρες του Χρόνου>>
Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα:
-Τα παιδιά να γνωρίσουν πώς δημιουργούνται οι εποχές του Χρόνου
-Να οπτικοποιήσουν τις γνώσεις τους αναφορικά με τις εποχές
-Να εξοικειωθούν με εκπαιδευτικό λογισμικό έκφρασης και δημιουργικότητας και να ζωγραφίσουν την αγαπημένη τους εποχή
-Να λύσουν αινίγματα και να προγραμματίσουν την Beebot να κάνει τη σωστή διαδρομή.
- Μάθαμε ποιες είναι οι εποχές του χρόνου. Παρακολουθήσαμε σύντομο βίντεο προβολής για Πλανητάριο που δείχνει την κίνηση της Γης γύρω από τον ήλιο και τις εποχές.
- Τα παιδιά είπαν τι γνωρίζουν για τις εποχές. Πώς τις ξεχωρίζουν;
- Δημιουργήσαμε εννοιολογικό χάρτη με το λογισμικό cmapTools και αντιστοιχίσαμε εικόνες από τις τέσσερις εποχές
- Ζωγραφίσαμε την αγαπημένη μας εποχή
- Λύσαμε αινίγματα για τις 4 εποχές
- Φτιάξαμε τη μακέτα με τις εποχές, εισαγάγαμε το επιδαπέδιο ρομπότ Βeebot , τα παιδιά το προγραμμάτιζαν και το Beebot έφτανε στην εποχή που έπρεπε.
6ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ
ΤΙΤΛΟΣ<<Τι γνωρίζαμε και τι μάθαμε>>
Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα:
Σύγκριση εννοιολογικών χαρτών για να ανακαλύψουμε τι γνωρίζαμε και τι μάθαμε
-Εξοικείωση με quiz και ψηφιακά εργαλεία εμπέδωσης
-Δημιουργία μακέτας με πλαστελίνη μέσα από ομαδοσυνεργατική διαδικασία
- Δημιουργήσαμε έναν εννοιολογικό χάρτη με αυτά που μάθαμε με το λογισμικό cmapTools αναφορικά με τους πλανήτες και το ηλιακό σύστημα. Συγκρίναμε τους δύο εννοιολογικούς χάρτες από την δραστηριότητα του 1ου εργαστηρίου και είδαμε ποιες γνώσεις μάθαμε
- Δημιουργήσαμε Μακέτα με τους πλανήτες, με υλικά της τάξης όπως χρώματα πλαστελίνης για τον κάθε πλανήτη, ξυλάκια, χαρτόνι, μαρκαδόρους για να γράψουν τα ονόματα, οπτικοποιώντας τη σκέψη τους και αυτά τα οποία έμαθαν, όπως η σειρά των πλανητών και η απόσταση από τον Ήλιο
- Κατασκευάσαμε μόμπιλε με το ηλιακό σύστημα με μπάλες από φελιζόλ σε διάφορα μεγέθη, χάρτινο πιάτο, στεφάνι και άλλα υλικά
- Ζωγραφίσαμε ελεύθερα το ηλιακό σύστημα
- Φτιάξαμε σε κολλάζ τον Ήλιο με τους πλανήτες και τα παιδιά το πήραν σπίτι τους.
- Τέλος, παίξαμε στον υπολογιστή παιχνίδια εμπέδωσης – quiz και memory games για το ηλιακό
σύστημα