Εργαστήριο δεξιοτήτων <<Είμαι εγώ, είμαι μοναδικός>>

ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ: ΖΩ ΚΑΛΥΤΕΡΑ – ΕΥ ΖΗΝ

Τίτλος: Είμαι εγώ, είμαι μοναδικός

Στόχος του προγράμματος είναι τα παιδιά να μπορέσουν να αντιληφθούν την μοναδικότητά τους και να αναπτύξουν ικανότητες αυτογνωσίας και δεξιότητες ενσυναίσθησης. Επιπλέον, να συνειδητοποιήσουν την διαφορετικότητά τους, να μάθουν να σέβονται και να αποδέχονται την ιδιαιτερότητα του άλλου.

1ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ

ΤΙΤΛΟΣ: «Είμαι εγώ! Είμαι μοναδικός!»

Δραστηριότητα 1η :Παροτρύναμε το καθένα χωριστά να μιλήσει για τον εαυτό του και να τον περιγράψει. Παρατηρήσαμε τον εαυτό μας και τους άλλους. Διαπιστώσαμε ότι κανένας και καμιά δεν είμαστε ίδιος/α με τον/την άλλον/η. Μπορεί όμως να μην έχουμε το ίδιο χρώμα στο δέρμα, στα μάτια, στα μαλλιά, να μην έχουμε το ίδιο ύψος και βάρος, αλλά είμαστε όλοι ίσοι και όλοι έχουμε τα ίδια δικαιώματα. Σε αυτή τη διαπίστωση μας βοήθησε το βιβλίο ” Μοιάζουμε διαφορετικοί, αλλά είμαστε ίδιοι”

Δραστηριότητα 2η :Δείξαμε εικόνες με άτομα με ειδικές ικανότητες.

Παρακινήσαμε τα παιδιά να εκφραστούν:
-Τι βλέπεις;
-Τι σκέφτεσαι;
-Τι σε κάνει να αναρωτιέσαι;
-Φαίνονται χαρούμενα;
-Γιατί το θεωρείς αυτό;
-Φαίνονται λυπημένα;
-Γιατί το θεωρείς αυτό;
-Τι μπορεί να μας κάνει χαρούμενους/ες;
-Τι μπορεί να μας κάνει λυπημένους/ες;

Με βιωματικό τρόπο, γνωρίσαμε τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι άνθρωποι με  κάποιου είδους αναπηρία,  αλλά και τον διαφορετικό τρόπο που μπορούν να τα καταφέρουν όλα.

π.χ. Χωρίς χέρια μπορώ να γελάω, να έχω φίλους, να κάνω αγκαλιές, να χορεύω κ.ά.

Χωρίς να βλέπω μπορώ να περπατώ, να αναγνωρίζω τους ήχους και τις μυρωδιές, να αντιλαμβάνομαι τι ακουμπώ με την αφή κ.ά.

2ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ

ΤΙΤΛΟΣ: «Το αποτύπωμά μου»

Δραστηριότητα 1η :Δείξαμε στα παιδιά την αστυνομική μας ταυτότητα και τους διαβάσαμε τα στοιχεία που αναγράφονται πάνω σε αυτήν. Είναι αρκετά για να προσδιορίσουν τη διαφορετικότητά μας ή όχι; Ψάξαμε την βοήθεια του υπολογιστή το όνομα μας στον παγκόσμιο ιστό. Ανακαλύψαμε πολλούς ανθρώπους να έχουν το όνομά μας! Η ταυτότητα όμως έχει κάποια στοιχεία που μας κάνουν μοναδικούς όπως το δακτυλικό μας αποτύπωμα

Δραστηριότητα 2η: Φτιάξαμε τις δικές μας «ταυτότητες».

Δραστηριότητα 3η: «Ζωγραφίζω το χέρι μου».

Αποτυπώσαμε το περίγραμμα της παλάμης μας σε ένα χαρτί Α4 , το κόψαμε και γράψαμε το όνομά μας. Ο καθένας κλήθηκε να πάρει τυχαία μια «παλάμη» και να μιλήσει για τα θετικά στοιχεία που έχει αυτός/ή που του ανήκει. Καταχωρήσαμε τα θετικά στοιχεία που λένε τα παιδιά για τον/την
άλλον/η πάνω παλάμη και σχηματίσαμε μια «γλάστρα» με λουλούδια που είναι
οι παλάμες των χεριών μας και στολίζουμε την τάξη. Αναρωτιόμαστε αν είχαν όλες οι παλάμες το ίδιο χρώμα, η γλάστρα μας θα ήταν το ίδιο όμορφη;

3ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ

ΤΙΤΛΟΣ: «Βλέπω Διαφορετικά-Διαβάζω διαφορετικά».

Δραστηριότητα 1η :Θέσαμε κατάσταση προβληματισμού: Τι γίνεται με ανθρώπους που έχουν προβλήματα όρασης; Που φοράνε γυαλιά; Πώς θα διαβάζουν; Χρειαζόμαστε ένα άλλο αλφάβητο! Που να μπορούμε αντί να το διαβάζουμε βλέποντας, να το διαβάσουμε αγγίζοντας. Και το δημιουργήσαμε χρησιμοποιώντας ξυλαράκια, πετρούλες, φύλλα και κλείνοντας τα μάτια τους ο ένας μετά τον άλλον,
προσπαθήσαμε να διαβάσουμε τι «έχουν» γράψει οι άλλες ομάδες.

Δραστηριότητα 2η :«Γνωριμία με τη γραφή Μπράιγ ».

Μπράιγ ονομάζεται το σύστημα γραφής και ανάγνωσης των τυφλών.

Εκτυπώσαμε το παρακάτω αρχείο και τα παιδιά σχημάτισαν το αρχικό τους γράμμα και τη λέξη αγάπη με καπάκια

4ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ

ΤΙΤΛΟΣ: «Εγώ και εσύ μαζί μπορούμε καλύτερα!»

Δραστηριότητα 1η: Διαβάσαμε το παραμύθι «ΕΝΑΣ ΓΙΑ ΟΛΟΥΣ ΚΑΙ ΟΛΟΙ ΓΙΑ ΕΝΑΝ» WENINGER BRIGITTE. Ο Μαξ το ποντικάκι έχει γεννηθεί με το ένα πόδι του μεγαλύτερο από το άλλο. Θέλοντας να γνωρίσει τον κόσμο έχει συνεχώς στο μυαλό του τη συμβουλή της μαμάς του: «Να ακολουθείς πάντα τα όνειρα σου, Μαξ, και να μην ξεχνάς ποτέ πως είσαι ξεχωριστός». Αναρωτιόμαστε πώς νιώθουν όσοι αντιμετωπίζουν κινητικά προβλήματα.

Δραστηριότητα 2η: Τα παιδιά κλήθηκαν να βρουν τρόπους να φτάσουν σε συγκεκριμένο σημείο στην αυλή βαδίζοντας «κουτσό». Στην συνέχεια κάναμε τσουβαλοδρομίες για να συνειδητοποιήσουμε τη δυσκολία στην κίνηση.

Δραστηριότητα 3η: Δοκιμάσαμε να ζωγραφίσουμε κρατώντας τον μαρκαδόρο στο στόμα μας. Αφού ολοκληρώσαμε τις ζωγραφιές μας, τις περιγράψαμε .

5ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ

ΤΙΤΛΟΣ: «Μπορώ να σε καταλάβω»

Δραστηριότητα 1η: Κοιτάξαμε εικόνες από παραολυμπιακούς αγώνες. Τα παιδιά με την υποστήριξη και την καθοδήγηση μας περιέγραψαν τις εικόνες και εξέφρασαν τα συναισθήματα τους.
-Τι είδους δυσκολίες συναντούν αυτοί οι αθλητές/ριες;
-Με ποιους τρόπους δείχνουν να τις αντιμετωπίζουν;

Δραστηριότητα 2η: Χωρίσαμε τα παιδιά σε ζευγάρια. Το ένα παιδί ήταν ο «οδηγός». Δέσαμε με μαντήλι τα μάτια του ενός και τα καλέσαμε να βαδίσουν μόνοι τους χωρίς την βοήθεια του «οδηγού». Στη συνέχεια έκαναν το ίδιο με την βοήθεια του «οδηγού». Στο τέλος του παιχνιδιού τα παιδιά μας εξέφρασαν πώς ένιωσαν.
-Αυτοί που ήταν οδηγοί τι συναίσθημα ένιωσαν;
-Αυτοί που δεν έβλεπαν πώς ένιωσαν;
-Είναι εύκολο να περπατάμε μόνοι αν δεν μπορούμε να δούμε;
-Τι δυσκολίες μπορεί να συναντήσουμε;

Δραστηριότητα 3η: Σε ένα σακουλάκι τοποθετήσαμε διάφορα αντικείμενα . Τα παιδιά με κλειστά μάτια προσπάθησαν να μαντέψουν τι πιάνουν χρησιμοποιώντας τις υπόλοιπες αισθήσεις μας.
-Μπορούμε να αντιληφθούμε τι έχει μέσα το κουτί μόνο με την αφή; Με την όσφρηση;
-Ποια συναισθήματα μάς γεννιούνται;
-Πως νιώθουν άραγε όσοι δεν έχουν την όρασή τους;

Δραστηριότητα 4η: Ζωγραφίσαμε κλείνοντας τα μάτια μας και εκθέσαμε τις δημιουργίες που
φτιάξαμε στην τάξη μας. Τους δώσαμε τον τίτλο «Με τα μάτια κλειστά».

6ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ

ΤΙΤΛΟΣ: «Βάζω στόχους και προχωρώ»

Δραστηριότητα 1η: Φέραμε στο σχολείο ένα καροτσάκι για άτομα με ειδικές ικανότητες. Τα παιδιά σε ζευγάρια δοκίμασαν τι μπορούν τα κάνουν όσοι κάθονται σε αυτό π.χ. να παίζουν μπάλα, να ζωγραφίσουν, να φτιάξουν παζλ.

Δραστηριότητα 2η: Πήγαμε επίσκεψη στην αυλή του σχολείου μας. Ένα παιδί καθόταν στο αναπηρικό καρότσι και ένα άλλο προσπαθούσε να μετακινήσει το καρότσι. Θέσαμε ερωτήσεις:
Συναντήσατε δυσκολίες στην κίνηση; Πώς μπορούμε να ανέβουμε το σκαλοπάτι της τάξης μας;
Τα παιδιά εξέφρασαν τον προβληματισμό τους.

Παρατηρήσαμε τη μπάρα ΑΜΕΑ στο Δημοτικό και είδαμε εικόνες από τον μηχανισμό πρόσβασης ΑμεΑ στην  παραλία Ακράτας

Δραστηριότητα 3η: Αξιολόγηση προγράμματος

Τελειώνοντας το εργαστήριο ,συζητήσαμε για τα δικαιώματα των ατόμων με ειδικές ανάγκες και φτιάξαμε μία αφίσα.