Εργαστήριο δεξιοτήτων <<Συνεργασία στο νηπιαγωγείο>>

ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ: ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΜΑΙ ΚΑΙ ΕΝΕΡΓΩ – ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΣΥΝΑΙΣΘΗΣΗ & ΕΥΘΥΝΗ

Τίτλος: Συνεργασία στο νηπιαγωγείο

Σκοπός του προγράμματος είναι να προωθήσει την έννοια της συνεργασίας στο νηπιαγωγείο.
Στόχοι είναι τα παιδιά να συνεργαστούν με δραστηριότητες ανά ζεύγη, μικρές ή μεγαλύτερες ομάδες προκειμένου να αναπτύξουν δεξιότητες συνεργασίας.

1ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ

ΤΙΤΛΟΣ: «Ας γνωριστούμε παίζοντας»

Δραστηριότητα 1η : «Αισθητικοκινητική δράση –χρήση σώματος για ζέσταμα» (κινητική δραστηριότητα)

Στόχος να κινηθούν ελεύθερα και να απελευθερώσουν το σώμα και τη σκέψη.

Περπατήματα ελευθέρα χωρίς μουσική-κάνω όποια κίνηση θέλω-ήχος στοπ .Περπατήματα ελεύθερα κάνω ό,τι θέλω ήχος στοπ και ένας ήχος. Κίνηση – ήχος – στοπ- κίνηση που μου αρέσει.

Δραστηριότητα 2η : «Αισθησιοκινητική δράση –χρήση σώματος ως εκφραστικό μέσο»

Στόχος να κινηθούν ελεύθερα και να εκφραστούν μέσω του σώματός τους και της χρήσης σύντομου λόγου.

Μουσική και…ΣΤΟΠ! Μένουν όλοι ακίνητοι, έπειτα η νηπιαγωγός αγγίζει κάποιο ζευγάρι και του λέει να μας συστηθεί από κοινού δηλαδή να πούνε τα ονόματά τους και οι δύο αλλά μοιράζοντας τις λέξεις π.χ. ο Α λέει Με Β λέει λένε ο Α λέει Μαρία ο Β λέει και ο Α λέει εμένα ο Β λέει με ο Α λένε και ο Β λέει Γιώργο ο Α λέει και Β λέει μου ο Α λέει αρέσει ο Β λέει το ο Α λέει κόκκινο. Επανάληψη όλη η ομάδα.

Δραστηριότητα 3η : «Πάρε τη θέση του άλλου αλλά μην πεις κουβέντα!»

Στόχος είναι να δοθεί έμφαση στα αντανακλαστικά και στο ζέσταμα του σώματος, τα οποία είναι στοιχεία που βοηθούν στην προετοιμασία της ομάδας.

Κάθονται σε κύκλο με καρέκλες . Κάθονται όλοι στις καρέκλες ΕΚΤΟΣ από έναν ο οποίος θα πρέπει στη διάρκεια του παιχνιδιού να βρει καρέκλα να κάτσει και να αφήσει άλλον όρθιο. «Κοιτάζω τους άλλους γύρω μου στα μάτια και όταν νιώθω ότι κάποιος είναι έτοιμος να αλλάξει μαζί μου καρέκλα προσπαθώ να έχω οπτική επαφή μαζί του να συνεννοηθώ χωρίς να μιλήσω και την κατάλληλη στιγμή να σηκωθούμε και οι δύο να ανταλλάξουμε γρήγορα θέσεις προτού προλάβει ο όρθιος να καθίσει σε κάποια από αυτές».

2ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ

ΤΙΤΛΟΣ: «Φτιάχνουμε τους κανόνες της ομάδας μας»

Δραστηριότητα 1η: «Συμβόλαιο της ομάδας»

Στόχος να καταγράψουν τους κανόνες εύρυθμης λειτουργίας της ομάδας

Στην Ολομέλεια συζητάμε τους κανόνες καλής λειτουργίας της ομάδας μας κάνουμε μία συζήτηση και ζητάμε από τα παιδιά να προτείνουν κανόνες.

Στη συνέχεια σχεδιάζουν σε post-it τον κανόνα που έχουν επιλέξει και τα τοποθετούμε στο «Δέντρο της Ομάδας».

Δραστηριότητα 2η: «Χαρίζω στον εαυτό μου και στον άλλον κάτι θετικό»

Στόχος της συγκεκριμένης δραστηριότητας είναι η αναγνώριση θετικών ιδιοτήτων που διαθέτουν τα ίδια για τον εαυτό τους και η αναγνώριση θετικών χαρακτηριστικών που βλέπουν και θαυμάζουν στους άλλους.

Βάζουμε μουσική και δίνουμε στα παιδιά την οδηγία: «Όταν συναντώ κάποιον του λέω κάτι θετικό/όμορφο που έχω και μου αρέσει στον εαυτόν μου». Αργότερα δίνουμε την επόμενη οδηγία: «Στην παύση της μουσικής, χαιρετώ αυτόν που έχω δίπλα μου και του χαρίζω μια φράση που πάντα ξεκινά με το «Σε εσένα μου αρέσει…»

Δραστηριότητα 3η:«Ζωγραφίζω τον εαυτό μου και τον φίλο μου και λέω τι μου αρέσει σε αυτόν»

3ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ

ΤΙΤΛΟΣ:«Η αρχική μου ιδέα…!»

Δραστηριότητα 1η: «Η αρχική μου ιδέα…!»

Στόχος η ανίχνευση αρχικών ιδεών των παιδιών για την έννοια της συνεργασίας και καταγραφή αυτών από τη νηπιαγωγό ατομικά

Στο πάτωμα τοποθετούνται χαρτιά και μαρκαδόροι. Τα παιδιά κινούνται ελεύθερα στο χώρο με τον ρυθμό ενός μουσικού οργάνου και με εναλλαγή του ρυθμού από τη νηπιαγωγό. Στη συνέχεια καλούνται να επιλέξουν ένα χαρτί και να ζωγραφίσουν ό,τι τους έρχεται στο μυαλό όταν ακούνε τη λέξη συνεργασία.

4ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ

ΤΙΤΛΟΣ: «Ικανότητες επικοινωνίας»

Δραστηριότητα 1η:«Οι Κοντοπυθαρούληδες-εφευρέτες μας δίνουν οδηγίες από μακριά!»

Στόχος είναι να συνεργαστούν σε δυο επίπεδα: Ανά ζεύγη- Σε μικρές υποομάδες χωρίς οπτική επαφή
<<Χτίζουμε>>ένα τείχος ανάμεσα στα παιδιά και αυτά σε ζευγάρια προσπαθούν να ζωγραφίσουν ό, τι ζωγραφίζει και ο φίλος τους ακολουθώντας τις οδηγίες του και χωρίς οπτική επαφή.

5ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ

ΤΙΤΛΟΣ: «Συνεργασία σε ομάδες»

Στόχος είναι να αναπτύξουν τα παιδιά δεξιότητες συνεργασίας σε μεγάλες ή μικρότερες ομάδες. Επιπλέον, να είναι σε θέση να αξιολογούν τους τρόπους με τους οποίους συνεργάστηκαν ή όχι, εντοπίζοντας σημεία που διευκόλυναν ή δυσκόλεψαν τη συνεργασίας τους

Δραστηριότητα 1η:«Βοήθησε την μπάλα να φτάσει στον προορισμό της»

Κόβουμε τα ρολά από τα χαρτιά κουζίνας κατά μήκος με κοπίδι. Κάθε παιδί παίρνει μισό κομμένο χαρτονένιο κύλινδρο. Τα παιδιά χωρίζονται σε ομάδες των 5 . Ένας από κάθε ομάδα έχει το μπαλάκι. Αυτοί που κρατάνε τα κομμάτια από το χαρτονένιο ρολό θα πρέπει να συνεργαστούν ώστε να τα τοποθετήσουν σε σειρά έτσι ώστε να δημιουργήσουν ένα διάδρομο για να κυλήσει μέσα το μπαλάκι. Το παιδί που έχει το μπαλάκι πρέπει να το ρίξει έτσι ώστε να μπορέσει να κυλήσει σε όλη τη διαδρομή που έχουν δημιουργήσει τα παιδιά με τους κομμένους χάρτινους κυλίνδρους.

Δραστηριότητα 2η:«Ποιος δράκος θα χορέψει καλύτερα;»

Τα παιδιά χωρίζονται σε υποομάδες και έχουν τις εξής οδηγία: Χρειάζεται να βρουν τρόπο να συνεργαστούν ώστε φτιάξουν με τα δικά τους σώματα όλα μαζί το σώμα ενός δράκου (κεφάλι, σώμα φτερά ουρά). Όταν συνεννοηθούν και το φτιάξουν θα χρειαστεί με ένα μουσικό κομμάτι που θα ακουστεί να μετακινούνται οι δράκοι στο χώρο σαν να χορεύουν. Έτσι θα πρέπει να βρουν ένα τρόπο να συνεργαστούν και να μοιράσουν ρόλους και αρμοδιότητες μεταξύ τους (κάποιος να μπει δεύτερος, κάποιος να κάνει την ουρά, κάποιος να κουνάει χορεύοντας στο πλάι τα φτερά του δράκου).

7ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ

ΤΙΤΛΟΣ: «Δραστηριότητες Αξιολόγησης – Τελικές ιδέες παιδιών»

Στόχος του εργαστηρίου είναι η αποτύπωση των τελικών ιδεών των παιδιών για την έννοια της συνεργασίας και αντιπαραβολή των αρχικών και τελικών ιδεών των παιδιών.

Δραστηριότητα : «Η τελική μου ιδέα… ‘στο αυτί’!»

Στο πάτωμα τοποθετούνται χαρτιά και μαρκαδόροι. Τα παιδιά κινούνται ελεύθερα στο χώρο με τον ρυθμό ενός μουσικού οργάνου και με εναλλαγή του ρυθμού από τη νηπιαγωγό. Στη συνέχεια καλούνται να επιλέξουν ένα χαρτί και να ζωγραφίσουν ό,τι τους έρχεται στο μυαλό όταν ακούνε τη λέξη συνεργασία. Αντιπαραβολή στην Ολομέλεια αρχικών και τελικών ιδεών.

Τέλος, οι ιδέες των μαθητών καταγράφονται σε έναν λευκοπίνακα Google Jamboard