Εργαστήριο Δεξιοτήτων “Με τα ζώα έτσι κι αλλιώς”(5ο εργαστήριο)

5ο εργαστήριο

Τίτλος: Τα <<σπίτια>> των ζώων – Ζώα υπό εξαφάνιση

Τα <<σπίτια>> των ζώων

Το εργαστήριο ξεκίνησε με το ερώτημα: Πού μένουν τα ζώα; Οι μαθητές ανέφεραν φωλιές χελιδονιών που έχουν σπίτι τους, φωλιές μυρμηγκιών που έχουν παρατηρήσει στην αυλή, το κοτέτσι, το σπιτάκι του σκύλου, το στάβλο του αλόγου που είχαμε δει στον περίπατο στη γειτονιά.

Παρατηρήσαμε μια αληθινή φωλιά πουλιών.

Αναζητήσαμε πληροφορίες στο διαδίκτυο και τα παιδιά εντυπωσιάστηκαν με τις φωλιές των ζώων που είδαν.

Είδαμε φωλιές πουλιών στα δέντρα , στις σκεπές, στις καμινάδες και στις κολώνες (χελιδόνια, πελαργούς), σε ψηλά βραχώδη μέρη (αετούς , γύπες κ.α.).Φωλιές ζώων που ζουν στο δάσος ,σε κορμούς δέντρων , (σκίουρους, τρυποκάρυδους), σε φυσικές τρύπες όπως κουφάλες ή σπηλιές (αρκούδες, αλεπούδες΄, μέλισσες κ.α.). Ζώα που φτιάχνουν φωλιές κάτω από το χώμα (φίδια, χελώνες, τυφλοπόντικες,  σκαντζόχοιροι κ.α.). Ζώα που υφαίνουν ιστούς (αράχνες). Μερικά ζώα κουβαλούν το σπίτι τους μαζί τους (σαλιγκάρι, χελώνα, μύδι). Μερικά ζώα ζουν σε σπίτια που φτιάχνουν οι άνθρωποι γι’ αυτά (πρόβατα, γουρούνια, κότες, αγελάδες κ.α.). Είδαμε και ζώα της θάλασσας που οι φωλιές τους είναι μέσα σε βράχους (ψάρια, χταπόδια).Κάποια άλλα κρύβονται στην άμμο στο βυθό…

https://www.youtube.com/watch?v=pnTs5MD-4NY

https://users.sch.gr/raul2/autosch/joomla15/index.php/epikoinonia/meleti/enotita-6-ta-zoa/1231-oi-folies-ton-zoon

Κάναμε αντίστοιχα παζλ και φύλλα εργασίας

Τα παιδιά με πολύ φαντασία και όρεξη, δουλεύοντας σε ομάδες, κατασκεύασαν με το οικοδομικό υλικό τα σπίτια ζώων της φάρμας, κατοικίδιων, της σαβάνας και της θάλασσας. Τοποθέτησαν εκεί τα ζωάκια που έχουμε σχολείο και το αποτέλεσμα ήταν καταπληκτικό!

Επιπλέον τα παιδιά είχαν ως αποστολή για το σπίτι να φτιάξουν, μαζί με τους γονείς τους, σπίτια ζώων με ό, τι υλικό ήθελαν. Οφείλουμε να πούμε ότι η απήχηση ήταν πέρα των προσδοκιών μας. Τα σπίτια ζώων( σκύλου, γάτας, σκίουρου, πουλιών, αράχνης, μυρμηγκιών…) που έφεραν οι μαθητές μας ήταν έργα τέχνης. Οι γονείς μαζί με τα παιδιά αφιέρωσαν πολύτιμο χρόνο για τις δημιουργίες τους. Τους ευχαριστούμε για την, ακόμα μια φορά, υπέροχη συνεργασία!

Ζώα υπό εξαφάνιση

Διαβάσαμε το βιβλίο “ΘΕΛΩ ΝΑ ΞΕΡΩ ΓΙΑΤΙ ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ ΤΟ ΝΤΟΝΤΟ και άλλα ερωτήματα για τα εξαφανισμένα και απειλούμενα προς αφανισμό ζώα” και γνωρίσαμε ζώα που έχουν εξαφανιστεί όπως ο Ντόντο , ένα μεγάλο πτηνό του νησιού του Μαυρικίου που εξαφανίστηκε λόγω της έλευσης των ανθρώπων στο νησί. Τα παιδιά στεναχωρήθηκαν και θύμωσαν για το Ντόντο και τα άλλα ζώα που έχουν αφανιστεί και είπαν ότι είναι άδικο να μην μπορούν να τα δουν. Όταν τους είπαμε ότι υπάρχουν ακόμα ζώα που απειλούνται προς εξαφάνιση, θέλησαν να τα γνωρίσουν.

Παρακολουθήσαμε το sway <<Ζώα υπό εξαφάνιση>> και παρατηρήσαμε ανάλογο εποπτικό υλικό.

Ακολούθησε καταιγισμός ιδεών από τα παιδιά για τις αιτίες εξαφάνισης ζώων και εμείς αναφέραμε και άλλες όπως υπεραλίευση, πετρελαιοκηλίδα, σκουπίδια, πυρκαγιές, ηχορύπανση, παγίδες… και τα παιδιά πρότειναν λύσεις για την μείωση του φαινομένου.

Γνωρίσαμε στα παιδιά τις οργανώσεις που προστατεύουν τα απειλούμενα είδη ζώων

Συμπληρώσαμε ένα φύλλο εργασίας: ” Αντιστοίχιση ζώων με τις οργανώσεις διάσωσής τους”…

Παρακολουθήσαμε ένα εκπαιδευτικό βίντεο “Μαθαίνοντας με την Φιόρα και το Λεβάντε” όπου τα ζωάκια, η φώκια μονάχους  μονάχους και η χελώνα καρέτα καρέτα συζητούν για τους κινδύνους που αντιμετωπίζουν και σκεφτήκαμε τρόπους να τα βοηθήσουμε.

Έτσι τα παιδιά ζωγράφισαν ζώα υπό εξαφάνιση, σκέφτηκαν τι θα μας έλεγαν αν μπορούσαν να μιλήσουν και δημιουργήσαμε με το πρόγραμμα postermywall μια ψηφιακή αφίσα με τίτλο: ¨Το παράπονο των ζώων υπό εξαφάνιση”, την οποία στείλαμε σε όμορα σχολεία και στους γονείς.