ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ ΘΕΜΑΤΙΚΗ- Ζω καλύτερα – Ευ Ζην
Υποθεματική- ΥΓΕΙΑ
Τίτλος– Ο Ρούλης ο Τροφούλης και η περιπέτειά του στον κόσμο της υγιεινής διατροφής.
ΔΙΑΡΚΕΙΑ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗΣ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ: Οκτώβρης-Νοέμβρης 2021
ΣΚΟΠΟΣ
Βασικός σκοπός του συγκεκριμένου προγράμματος είναι η εκπαίδευση των παιδιών του Νηπιαγωγείου στην υγιεινή και ισορροπημένη διατροφή. Η επίτευξη πραγματοποιείται μέσα από μια σειρά εργαστηρίων βιωματικής και αποκαλυπτικής μάθησης, σε συνδυασμό με τη χρήση και αξιοποίησης των ψηφιακών εργαλείων. Πιο συγκεκριμένα, το παρόν πρόγραμμα αποσκοπεί στην προαγωγή της διατροφικής αξίας των προϊόντων που καταναλώνουμε (εποχιακά φρούτα και λαχανικά κλπ.) καθώς και χρήσιμες συμβουλές για την υιοθέτηση ενός νέου διατροφικού προφίλ .
1ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ
ΤΙΤΛΟΣ
Φτιάχνουμε τους κανόνες της ομάδας – Συμβόλαιο τάξης
Δραστηριότητα 1η
Τα παιδιά στο πρώτο βιωματικό εργαστήριο μέσα από διάφορα παιχνίδια ανέπτυξαν το πνεύμα της ομαδικότητας, της συνεργασίας και της επικοινωνίας
και κατασκεύασαν το Συμβόλαιο-Κανόνες της τάξης το οποίο <<υπέγραψαν>>
Δραστηριότητα 2η
Τα παιδιά επέλεξαν μια κούκλα από το κουκλόσπιτο, την ονόμασαν «Ρούλη – Τροφούλη» και από εδώ και πέρα θα είναι η μασκότ της τάξης μας.
Ο Ρούλης μέσα από διάφορες δραστηριότητες προσπάθησε να βοηθήσει τα παιδιά να συνειδητοποιήσουν τη σημαντικότητα της διατροφής στη συνολικής μας υγεία, της επιλογής τροφίμων με υψηλή διατροφική αξία, την αποφυγή τροφίμων με χαμηλή διατροφική αξία και τη συμμετοχή σε προγράμματα άσκησης και φυσικής δραστηριότητας.
Συγκεκριμένα τους είπε ποια είναι τα αγαπημένα του τρόφιμα και τα παιδιά τον <<τάισαν>> και <<έφαγαν>>και αυτά, έλεγξε τα δόντια τους και τους έμαθε κάποιες γυμναστικές ασκήσεις.
Αξιολόγηση-Αναστοχασμός
Τα παιδιά κλήθηκαν να αποτυπώσουν ζωγραφίζοντας μια χαρούμενη ή λυπημένη φατσούλα ανάλογα με το πώς τους φάνηκε το εργαστήριο
2ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ
ΤΙΤΛΟΣ
Από πού προέρχεται το αγαπημένο μου φαγητό; (Προέλευση των τροφών)
Δραστηριότητα 1η
Ο Ρούλης ζήτησε από τα παιδιά να ζωγραφίσουν το αγαπημένο τους φαγητό και να το παρουσιάσουν στην τάξη. Όσα είχαν ζωγραφίσει το ίδιο, δημιούργησαν μια ομάδα. Με αυτόν τον τρόπο παρουσιάζονται και παρατηρούνται οι διατροφικές συνήθειες των παιδιών.
Επιπλέον τα παιδιά έφτιαξαν με πλαστελίνη τα αγαπημένα τους φαγητά και τα ομαδοποίησαν.
Δραστηριότητα 2η
Παρουσιάσαμε το βιβλίο «Η κυρά Διατροφή-πρώτη στην μαγειρική». Διαβάσαμε το παραμύθι, βρήκαμε τους ήρωες της ιστορίας, μιλήσαμε για τον καθένα ξεχωριστά, γνωρίσαμε τα οφέλη της κάθε τροφής, κάναμε αναδιήγηση του παραμυθιού και στο τέλος είπαμε τις εντυπώσεις μας για το τι μας έμεινε από την ιστορία….
Ακόμα διαβάσαμε το παραμύθι «Μια φορά ήταν η …Κολοτούμπα«. Μάθαμε ότι τα τρόφιμα έχουν και αυτά οικογένειες και ότι πρέπει να τρώμε και από τις 5 για να είμαστε γεροί και δυνατοί.
Τα παιδιά έφεραν διαφημιστικά φυλλάδια, χωρίστηκαν σε 5 ομάδες και η κάθε μια έκοψε και κόλλησε στο σπιτάκι της τα σωστά τρόφιμα.
Επίσης φτιάξαμε ομαδικά την κυρά Διατροφή
Δραστηριότητα 3η
Δημιουργήσαμε έναν εννοιολογικό χάρτη μέσω της εφαρμογής CmapTools για τις υγιεινές και μη υγιεινές τροφές. Με την βοήθεια των παιδιών βρήκαμε εικόνες τροφών στο Διαδίκτυο και φτιάξαμε τον παρακάτω χάρτη
Αξιολόγηση-Αναστοχασμός
Δημιουργήσαμε μηνύματα ισορροπημένης διατροφής , τα εικονογραφήσαμε και δημιουργήσαμε μία αφίσα
3ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ
ΤΙΤΛΟΣ
Διατροφική πυραμίδα -ομάδες τροφίμων
Δραστηριότητα 1η
Εκτυπώσαμε σε φύλλα Α4 την παιδική πυραμίδα της μεσογειακής διατροφής και την διαμοιράσαμε στα παιδιά.
Συζητήσαμε στην παρεούλα μας ανακεφαλαιώνοντας όλα όσα ειπώθηκαν στο προηγούμενο εργαστήριο π.χ. για τις διατροφικές προτιμήσεις των παιδιών, για τα αγαπημένα τους φαγητά, τι τρώνε συνήθως για πρωινό, τι για μεσημεριανό και τι για βραδινό, πόσο συχνά τρώνε φαγητό από έξω κ.α. Καταγράψαμε τις απαντήσεις των παιδιών και τις συζητήσαμε παρατηρώντας την διατροφική πυραμίδα και σε ποιο βαθμό σχετίζονται με αυτήν. Στην φάση αυτή μας ενδιαφέρει τα παιδιά να προβληματιστούν, να σκεφτούν και να εκφράσουν τις απόψεις τους.
Δραστηριότητα 2η
Μουσικοκινητικό παιχνίδι «Ο Τάκης ο Ρομποτάκης»
Καλέσαμε τα παιδιά να κινηθούν στον χώρο ακούγοντας το ντέφι ή χτυπώντας παλαμάκια με εναλλασσόμενους ρυθμούς αργούς ή γρήγορους με παραγγέλματα που παραπέμπουν στην ενέργεια που έχει ο Τάκης ο Ρομποτάκης όταν έχει καύσιμο (φαγητό) Π.χ. Όταν ο Τάκης πεινάει, περπατάμε αργά, είμαστε νηστικοί», «Όταν ο Τάκης τρέχει, περπατάμε γρήγορα, έχουμε φάει καλό πρωινό και ο ίδιοι» κ.τ.λ. Συνειδητοποιήσαμε πως είναι απαραίτητο να τρώμε σωστά και υγιεινά για να έχουμε «καύσιμα» για να λειτουργήσουμε και να είμαστε υγιείς.
Άσκηση εμπέδωσης: φτιάχνω τη δική μου διατροφική πυραμίδα
- http://photodentro.edu.gr/lor/handle/8521/3685
Επισκεφθήκαμε την παραπάνω ηλεκτρονική διεύθυνση και τοποθετήσαμε τα τρόφιμα στη σωστή θέση της πυραμίδας διατροφής
- Παρατηρήσαμε και σχολιάσαμε αφίσες με συμβουλές για υγιή οργανισμό (σημασία σωστής Διατροφής, σωματικής άσκησης, αναγκαιότητας του νερού κ.λ.π.)
- Τα παιδιά έφτιαξαν με την τεχνική του κολλάζ την ατομική τους πυραμίδα διατροφής
- Ομαδική εργασία-Φτιάξαμε μια Πυραμίδα και τα παιδιά τοποθέτησαν <<αληθινά>> τρόφιμα στη σωστή τους θέση
Αξιολόγηση-Αναστοχασμός
Η ανατροφοδότηση πραγματοποιήθηκε με μια διαδραστική άσκηση από το αποθετήριο του AΙΣΩΠΟΥ : (Άσκηση ομαδικής διατροφής)
http://aesop.iep.edu.gr/node/7622/2174/#question 8389
4ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ
ΤΙΤΛΟΣ
Εποχιακά φρούτα και λαχανικά
Δραστηριότητα 1η
Στη συγκεκριμένο εργαστήριο κύρια θεματική είναι η τοπικότητα και η εποχικότητα των προϊόντων. Ο στόχος μας ήταν να ανακαλύψουν τα παιδιά τις παραπάνω έννοιες και τους τρόπους με τους οποίους ωφελείται η υγεία τους από την κατανάλωση τοπικών και εποχικών προϊόντων.
Ξεκινήσαμε καλώντας τα παιδιά να ομαδοποιήσουν εικόνες με φρούτα και λαχανικά. Επειδή έγιναν κάποια λαθάκια, συζητήσαμε για το ποια τρόφιμα θεωρούνται φρούτα και ποια λαχανικά. Συγκεντρώσαμε αρκετές πληροφορίες και από το διαδίκτυο.
Δραστηριότητα 2η
Τα παιδιά τοποθέτησαν φρούτα και λαχανικά ανά εποχή
Έπειτα παίξαμε ένα μικρό θεατρικό. Τα παιδιά επέλεξαν το αγαπημένο τους φρούτο ή λαχανικό, το ζωγράφισαν και το φόρεσαν στο λαιμό τους.
Φανταστήκαμε ότι έχουν πάθει αμνησία και δεν θυμούνται τους φίλους τους και την εποχή που αναπτύσσονται. Όταν όμως ακούνε την ανάλογη μουσική από τις 4 εποχές του Vivaldi συνέρχονται και βρίσκουν την ομάδα τους.
Στο τέλος του παιχνιδιού οι μαθητές χόρεψαν παραδοσιακούς χορούς που έχουν σχέση με τα φρούτα και τα λαχανικά(μήλο μου κόκκινο, αγκινάρα με τ’ αγκάθια, λεμονάκι μυρωδάτο κ. ά)
Αξιολόγηση- Αναστοχασμός
- Ξεχωρίζω τα φρούτα από τα λαχανικά(φύλλο εργασίας)
- Παιχνίδια στον προτζέκτορα όπου τα παιδιά ταξινόμησαν σε ομάδες φρούτα και λαχανικά
5ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ
ΤΙΤΛΟΣ
Αξιολόγηση
Δραστηριότητα 1η
Το τελευταίο εργαστήριο του προγράμματος αποτελεί μια ανασκόπηση του συνόλου των εννοιών και πρακτικών που εξετάστηκαν στις προηγούμενες ενότητες. Πιο συγκεκριμένα, πραγματοποιήθηκαν διαδραστικές ασκήσεις αξιολόγησης για την αποτίμηση του προγράμματος και αυτοαξιολόγησης.
- Δημιουργήσαμε σταυρόλεξα στο https://crosswordlabs.com/ ώστε να αξιολογήσουμε εάν οι μαθητές κατανόησαν τη σημασία της υγιεινής διατροφής. Τα σταυρόλεξα εκτυπώθηκαν και μοιράστηκαν στους μαθητές για να τα απαντήσουν.
Δραστηριότητα 2η
Φτιάξαμε τα <<σουπλά της υγιεινής διατροφής>>.Τα παιδιά κατασκεύασαν σουπλά δίνοντας μικρές συμβουλές για την καλή υγεία, τα πλαστικοποιήσαμε και τα πήραν στο σπίτι τους να τρώνε πάνω τους και να θυμούνται τους κανόνες της υγιεινής διατροφής.
Με την κυρία Λένια στα Αγγλικά, παρακολουθήσαμε ένα παιδικό βίντεο με θέμα τα φρούτα και τα λαχανικά
Μάθαμε τα ονόματα κάποιων φρούτων και λαχανικών, τα φτιάξαμε με πλαστελίνη
και παίξαμε συμβολικό παιχνίδι με θέμα <<Smoothies day>>. Τα παιδιά έγιναν πελάτες και παρήγγειλαν στα Αγγλικά το αγαπημένο τους smoothy από την κυρία Λένια. Ήταν delicious!!!